23 jan. 2013

Skattletande

Jag har aldrig varit mycket för att shoppa. Missförstå mig rätt, jag älskar saker, men jag har aldrig haft särskilt gott om pengar och får således dåligt samvete varenda gång jag handlat något alls. Detta inkluderar även nödvändiga saker, så gissa bara hur illa jag mår när jag köper ickenödvändiga dylika.

Dumpstra däremot... Oj, oj, oj. Jag älskar det. Jag älskar att ta en runda mitt i natten. Bara jag och de tysta, släckta husen. Bara jag och möjligheten att hitta skatter. Alldeles gratis skatter. Fina saker att ge en framtid. Att rädda.

Vissa gånger mår jag dåligt över att jag hittar så mycket, över att jag inte kan ta hand om allt. Jag har tvingat mig själv att bli ytterst restriktiv och faktiskt bara samla in saker som jag direkt vet en plats till.

I natt fann jag vackra ljusstakar, kläder jag kikat på i affär tidigare men inte haft råd till, leksaker, pärlor, en ny handväska och massor med andra saker.

Det finns ett stort lugn som infinner sig när jag ger mig av på skattletarfärd. Jag vet vad jag pysslar med. Jag vet var jag är på väg, och jag vet att någonstans vid min sida går pappas ande och ler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar