3 nov. 2012

Dag 15 - 10 fiktiva favoritkaraktärer

1. Peter Pan - Min första kärlek. Jag undrar hur många han påverkat lika starkt. Jag minns en kurator jag hade en gång. Jag pratade om min kärlek till Peter Pan. Denna robusta och ganska barska tant mjuknade i blicken och berättade drömmande om att hon också brukade älska Peter Pan, men innan hon började läsa psykologi. Sedan såg hon så ledsen ut, liksom förlorad och åldrad på ett helt annat sätt. Kanske är det en speciell sorts människa som känner så av Peter Pan.

2. Dib - Hur kan man låta bli att älska en så hängiven ung man?

3. Tank Girl- I en värld där det finns ont om kvinnor som fungerar som idoler så är Tank Girl en frisk fläkt utan dess like. Jag menar det verkligen. Helt utan dess like.

4. Death - Att det är döden som skall krävas för att få människor att uppskatta livet är väl egentligen ganska självklart, men hon gör det på ett så fantastiskt sätt.

5. JTHM - Varje människa med en sund dos svart humor och en mindre sund dos avsky mot mänskligheten faller lätt för JTHM.

6. Belgarath - Varje gång jag läst om Eddings böcker genom åren har jag haft en ny favorit. Det började med Silke, men det tycks ha slutat med Belgarath. Han är en helt fantastisk karaktär och i längden får han övriga andra att stå sig helt slätt.

7. Sotfinger - Han får symboliseras av en skådespelare från filmen (som är långt ifrån lika charmig som böckerna) i och med att jag inte hittade någon bra bild. Dock är han en fantastisk karaktär på så otroligt många sätt.

8. Delirium - Som malkavanhängare är jag ju så illa tvungen, inte sant? THE FISH!

9. Missne - Jag vet inte hur jag skall kunna beskriva honom. Jag vet inte hur jag skall kunna beskriva den känsla han frammanade hos mig redan som barn. Det är vidunderligt och fantastiskt och jag kommer alltid att sakna honom.

10. Vädervax - Fantastiska Vädervax. En dam i min smak och en ganska bra grundmall för exakt hur jag vill bli när jag blir gammal därtill.


2 kommentarer:

  1. Åh. Missne. Måste varit min allra första queera förälskelse. Jag tyckte MYCKET om att Missne uppfattades som motsatta könet för varje enskild person... Men jag ville ha Missne som en han, och tänk vad jag letade efter honom ute i skogen ovanför där jag bodde. Den boken läste jag om många, många, många gånger. Jag önskar jag hade den i min hylla.
    Och Death, och Vädervax <3, och JTHM, och Tank Girl och Belgarath! Ah, lycka. Många bra val, och ett par av dem skulle helt klart hamna på min lista med.
    Jag har funnit att jag tycker oförväntat mycket om Polgara, efter att ha läst alla böckerna många gånger, och även hennes egna. Det var något med Vo Wacune och hennes generella... personlighet. Så oursäktande självsäker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde samma sak. Letade massor efter honom. Försökte hitta rätt sorts tuva att trampa på och tänka på älvor, men det fungerade bevisligen inte så bra för mig. Så dumt att den skall vara så svår att få tag i den boken!

      Jag har inte läst Polgaras böcker än, men jag är på väg mot dem. Hade missat både Belgaraths och hennes och blev så lycklig när jag insåg allt jag hade kvar. Hon är dock en favorit, även om hon inte helt når upp till sin far i mitt hjärta.

      Radera