15 okt. 2012

Olika preferenser

Varje gång man får ett problem med sitt surfande (i Firefox) så säger stämmer det genast upp en kör som skanderar "Chrome! Chrome! Chrome!" med fanatisk glöd och bärandes offergåvor till Googles altare.

Mitt svar blir NEJ varje gång. Jag har testat Chrome och det fungerar inte bra på min dator. Jag vet inte varför, men Firefox är både mer hemtrevligt och mer funktionellt för vad jag pysslar med. Dessutom gillar jag inte att Google är den stora jätten. Jag gillar inte att min blogg har blivit en del av Google. Jag gillar inte g-mail (men har det ändå eftersom rocketmail för länge sedan blivit uppköpt av Yahoo som inte är ett dugg bättre). Jag gillar inte att min inloggning till youtube är densamma som till allt annat på Google. Jag gillar inte heller hopkopplingen mellan massor av sidor och Facebook. Jag gillar helt enkelt mångfald och variation och vill skräddarsy allt mitt datoranvändande med saker som passar mig personligen, inte som är standard.

Likadant var det förut när jag ville ha ett bra ordbehandlingsprogram. Alla började skandera Open Office. Vet ni, Open Office har aldrig varit annat än problem för mig. Det började spara filer utan att spara filer, slarva bort skolarbeten samt tyckte att ett av de vanligaste filformaten var för svårt att öppna. Dessutom tog det nästan en minut på sig att starta ibland.

Jag kör med AbiWord som är ren kärlek och som aldrig någonsin krånglat för mig.

Nej, det stör mig faktiskt enormt att allt är ihopkopplat sådär. Snart finns kanske ingen funktionell valfrihet kvar på nätet och den dagen stänger jag nog av datorn för gott.

Var gång jag öppnar MSN drömmer jag för övrigt fortfarande om enkla, smidiga ICQ anno -98. Ingen reklam, inget tjafs, bara kommunikation. Nätet blir inte bättre, det blir sämre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar