31 okt. 2012

Dag 12 - 10 kvinnliga favoritskådisar

1. Penelope Cruz - Min kärlek till henne kan mer liknas vid fanatism i vissa stunder. Jag älskar allt hon gör. Jag älskar hur hon ser ut, hur hon rör sig, hur hon pratar. Jag älskar hennes val av roller och hur hon tolkar dem. Jag avgudar henne, helt enkelt.

2. Winona Ryder - På nittiotalet och början av 2000-talet var hon svartrockarnas gunstling. Killarna var kära i henne och tjejerna ville vara henne. Hennes rollpresentation i Heathers var nog den som placerade henne slutgiltigt på min lista.

3. Nicole Kidman - Sexig häxa i Magiska Systrar eller iskall bitch i Guldkompassen, hon klarar av vilket som precis lika bra. Dessutom är hon en av de människor som verkligen bara frusit fast i tiden.

4. Ingrid Bergman - Mer klassiskt än så här blir det bara inte. En av tidernas främsta skådespelerskor utan tvekan, likaså en av tidernas största skönheter.

5. Marisa Tomei - Det finns något oändligt rörande hos Marisa Tomei som slår an en ton i hjärtesträngen. Hon lyckas verkligen förmänskliga karaktärer och göra dem verkliga.

6. Helena Bonham Carter - I Fight Club fick jag verkligen upp ögonen för henne, men det är alltid roligt att se henne. Till och med tråkiga filmer blir mycket mindre tråkiga om hon finns med i dem.

7. Paula Raymond - Ännu en gammal goding. Jag avgudade henne bland annat efter den makalöst bra spelade rollen i Skräcködlan (som var tusen år före sin tid).


8. Betty White - Hon finns inte främst på listan för sina prestationer som skådespelerska, utan för sin otroliga personlighet.

9. Michelle Pfieffer - När jag pratade med min man om den här listan så kom hennes namn upp. Jag hade inte tänkt på henne, men ju mer jag gjorde det, desto mer var jag tvungen att placera henne här.

10. Jennifer Conelly - Många år har gått sedan Labyrinth, men precis som man kunde ana i den filmen så blev hon en skönhet såväl som en underbar skådespelerska med tiden. Om man tvivlar så kan man ju alltid se A Beautiful Mind igen och igen och igen....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar