30 okt. 2012

Dag 11 - 10 manliga favoritskådisar

1. Christian Slater - Tonårsidolen håller än. Om någon tvivlar på att han kan spela mer än den roll han oftast fått spela så kan de ta en titt på Untamed Heart och ändra åsikt.

2. Jack Nicholson - Fortfarande en av de största. Jag tror aldrig jag sett någon annan med förmågan att spela så vidrig och så charmig på en och samma gång.

3. Vincent Price - Ett måste på en svartrockares lista, tycker jag allt. Mer ikoniskt än så här blir det knappast.

4. Ron Pearlman - Jag har av någon anledning alltid haft en viss förkärlek för honom. Tror dessutom aldrig jag har sett honom i en dålig film heller.

5. Lee Marvin - Det var någonting hos honom som helt enkelt gav genklang hos mig.

6. Per Oscarsson - Som ende svensk på den här listan, både för gamla, geniala filmer såväl som senare material. En personlighet utan tvekan.

7. Marlon Brando - Att han hör hemma bland de största är väl knappast någon nyhet. Faktum är att om det inte gällde mina personliga favoriter så hade jag inte satt honom som nummer sju utan snarare nummer ett.

8. Sam Elliott - Med en charm större än världen och en röst som gör att jag försvinner in i mitt eget lilla Shangri-La hör han verkligen hemma på den här listan.

9. Errol Flynn - Var en av mina tidigaste förälskelser när det gäller skådespelare, och den kärleken håller än i dag.

10. Bela Lugosi - Om man som jag älskar gamla skräckfilmer så måste man låta Bela avrunda den här listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar