16 mars 2012

Bara för att böcker är kärlek


Senast lästa bok:
Enhörningens tecken av Roger Zelazny. Har nyligen börjat läsa om Amber-serien. Hade glömt hur underbar den faktiskt är!

Senast köpta:
Skräckrysare om vidunder. En ur serien Wahlströms juryböcker. Den ser ut som en klassisk barn/ungdomsbok, men döm om min lyckliga förvåning när jag insåg att jag spenderat min surt förvärvade femma på en novellsamling med såväl Jack London som Wells, Oscar Wilde och Lovecraft. Mycket mys!

Senaste lånade:
Med all säkerhet var det någon tråkig bok om idéhistoria till skolan. Tror att det var Den gyllene grenen, även om jag tekniskt sett inte lånade den själv utan broder var snäll nog att fixa den när det var lite panik en kväll.

Senaste boken mottagen i gåva:

Makalösa McModigs Monstruösa Memoarer av
Ahmet Zappa som jag fick som en liten överraskning av Sandra en kväll. Otroligt mysig bok!

Favoritbokhandel:
Det fanns ett underbart antikvariat i Norrköping en gång i tiden. Flera rum med böcker från golv till tak. Det var helt underbart. Efter det har jag nog aldrig hittat något som jag känt lika stor kärlek inför.

Favoritbibliotek:
Jag älskar alla bibliotek där det är tyst.

Antal lånekort:
Oj. Nu skall vi se. Östansjö, Hallsberg, Kalmar, Örebro, Kumla, Göteborg, Kungälv, Karlskoga, Laxå, Borås och säkerligen en handfull andra som jag inte ens minns.

Använder som bokmärke:
Oftast ingenting i mina egna böcker. Mina böcker skall synas att de är lästa och älskade, inte se ut som om de är olästa och oälskade.

Favoritfärg på bok:
Läderinbundna böcker är alltid en hit, särskilt om texten är i guld mot brunt eller silver mot svart.

Favoritsnack vid läsning:
Djungelvrål går alltid hem!

Favoritdryck vid läsning:
Det finns få saker här i världen som slår en kopp varm choklad och en gosig katt i knäet när man läser.

Favoritställe att läsa på:
I skuggan av ett stort träd en lagom varm sommardag, alternativt med ficklampa i ett tält när det regnar.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser nu:
145, men vilken bok det är låter jag förbli en hemlighet! ;P

Den här boken köper jag till en förälder:
Det beror väl på vems förälder. Om det är min förälder så köper jag henne en redigt tjock fantasybok, precis som hon vill ha det!

Den här boken köper jag till min partner:
Jag har gjort tradition av att köpa bland annat böckerna av Joe Hill till honom. Skräck ligger ju oss båda varmt om hjärtat.

Favoritgenre:
Urban fantasy ger livet den där guldkanten som brukar saknas.

Favoritformat:
Gamla inbundna böcker, där hantverket är så väl utfört att de håller än, trots att de är uppenbart lästa hundratals gånger.

Författarfavorit:
Michael Ende. Alltid.

Den tjockaste bok jag läst:
Skall man komma ihåg sådant? Jag läser tjocka böcker till frukost, goddamnit!

Den tunnaste bok jag läst:
Haha. Lätt. Pixieböckerna man läste som barn, så klart.

Favoritljud när du läser:
En katt som spinner.

Favorittidning:
Nemi, så klart. En lagom blandning av humor och fantastik.

Tidningar jag prenumererar på:
Ingen alls. Jag funderar dock på Pirate Magazine till framtiden.

Favoritbokblogg:
Jag roas stort av att läsa At the Library of Madness av en grupp helt andra kultister, fast lite på samma linje som jag själv.


Mitt bästa bokminne:
Alla de fantastiska gånger då världen helt fått ge vika för en annan och påhittade karaktärer kommit mig närmare än någon verklig människa någonsin skulle kunna lyckas med.

Senaste bokfyndet:
Det är nog senaste inköpet. Inte ofta man hittar en bok med sådana godbitar till skräcknoveller för en liten femma.

Senaste impulsköpta bok:
På senaste året har jag köpt färre böcker än någonsin på grund av ekonomin, men den senaste jag införskaffade på impuls var en stackars bortkastad bok jag förbarmade mig över i soprummet. Jag tror den hette; Gift, sade katten.

En bra bok att ge bort:
Nästan alla böcker är bra att ge bort. Jag ger dock gärna bort fina böcker i stil med Drakologi eller liknande, eftersom de är lika mycket en bok som en visuell upplevelse.

Bokgenre som jag undviker:
Jag kan inte påstå att jag aktivt undviker någon bokgenre faktiskt. Det är mer att jag favoriserar några och läser andra när jag råkar snubbla över dem.


Så gör jag med böcker jag inte vill ha längre:
Böcker jag inte vill ha? Jag förstår inte frågan. Har jag dubletter så blir de presenter till nära och kära dock.

Så här håller jag koll på vad jag har läst:
Jag har ett huvud. I det bor alla lästa böcker och några som inte ens är skrivna än.

Så här sorterar jag min bokhylla:
Det är ett evighetsarbete känns det som, i och med de flera tusen böcker jag har nu. Tanken är väl för tillfället att jag har faktaböcker på ett ställe, fantasy på ett annat, skräck på ett tredje, sci fi på ett fjärde och allt annat på alla andra platser. Utöver det är det bara sorterat så att de av samma författare får bo tillsammans.

Nästa bok jag ska läsa:
Förmodligen nästa del i Amber-serien av Zelazny.

1 kommentar:

  1. Upptäckte när jag skulle skriva en kommentar att det här inlägget är nästan två år gammalt, men kommenterar ändå-
    Har du några andra böcker i Skräckrysar-serien. Hade tre när jag var yngre, samt lånade en del på biblioteket. Lyckades nyligen få tag på sju till.
    Apropå att förbarma sig över bortkastade böcker, har du prövat/stött på Bookcrossing? Jag registrerade måg för ett antal år sen, och släppte flera, men det var ingen som registrerade att de hittat böckerna, så jag slutade i ren besvikelse.

    SvaraRadera