2 mars 2012

Att hantera livet

Min starkaste övertygelse är att ingen människa får mer på sitt bord än vad den människan potentiellt kan hantera. Notera att jag skriver "potentiellt", för i och med att en del faktiskt ger upp så lyckas ju inte alla människor med att hantera allt. Det handlar dock inte om att de inte kan, utan om att de gör ett val. De väljer att inte hantera situationen.

Det jag försöker framföra är att människan har ett oändligt potential till att överleva även de mest fruktansvärda upplevelser, att komma över de mest inbitna trauman och att övervinna hinder såväl omkring sig som inom sig själva. Jag är, som ni nog alla vet, inte särskilt människovänlig, men det här är ett faktum som gör att jag är glad att vara människa.

Hur skall man då hantera en situation som känns ohanterbar? Det är upp till var och en. Kanske finns svaret inom dig, kanske finns svaret omkring dig. Kanske måste du ändra något i ditt liv eller din omgivning, eller kanske måste du ändra något inom dig själv.

För oavsett hur ditt liv ser ut så kan du hantera det, om du väljer att göra det. Var nämligen säker på följande: Du kan hantera det. Lita på dina potential. Fall en stund, kräla på botten, res dig sedan upp och gå vidare. Det är din rätt som människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar