19 mars 2012

Åh nej, jag definieras av vad jag är!

Människor och tillhörighet. Vi kallar oss "människor". Det är något vi är. Det är en definition. De som studerar kallas "studenter". Det är något vi är, ännu en tillhörighet. Jag är också "svensk", "däggdjur", "kryptozoolog", "lajvare", "djurälskare", "bisexuell", "naturligt blond", "svarthårig" och "kvinna". Tillhörigheter.
En del av dessa saker har jag valt att vara, andra fick jag i födelse-lotteriet. Det spelar egentligen ingen roll dock i och med alltihop är olika definitioner av vad jag är. Olika sätt att beskriva mig.

Människan gillar tillhörigheter. De gillar att klassificera saker, eftersom det är ett enkelt sätt för att kunna beskriva och förstå sin omvärld.

Jag ser ingen poäng i ordet "hen". Om man nu inte vet vilket kön någon man talar om tillhör så kan man säga "den". Exempel som tagits upp är "Är läraren sen, när kommer "hen"?" och där kan man lika gärna säga "När kommer läraren?" eller "Är läraren sen, när kommer den?".

Och nej, jämlikheten kommer inte bli större av att vi inför ett "könlöst pronomen". Jämlikheten handlar om att kvinnor och män skall ha så lika rättigheter som möjligt inför samhället och lagen, inte om att vi skall vara könlösa. Kön är för de allra flesta ett faktum.

Jag tycker det är upp till var och en att kalla sig vad de vill. Om man är missnöjd med sitt kön så är det i dagens moderna värld fullt möjligt att byta. Om man inte tycker att det är så viktigt så kan man låta bli och bara gilla läget.

Och om någon vill kalla sig själv höna så får de väl göra det, men jag tycker att det är att göra en höna av en fjäder och lär aldrig i livet använda uttrycket annat än i diskussionssammanhang som det här. För mig är inte kön viktigt, just därför ser jag inte poängen i att neutralisera dem.

Om någon däremot får för sig att kalla mig för "hen" så tycker jag att de borde ta och kolla upp lite saker; som sin syn exempelvis. Glasögon är numera så billigt när man köper dem online så vem som helst har faktiskt råd att skaffa ett par.

1 kommentar:

  1. Kan inte annat än att hålla med dig!
    Skulle någon säga till mig: "Är läraren sen, när kommer "hen"?" Så skulle jag nog ta det som att det var namnet på den läraren.

    SvaraRadera