8 dec. 2011

Kalmar länstrafik (KLT) är träck

Ännu en höjning av biljettpriset. Förra höjningen var för tre månader sedan. Att höja med en krona i kvartalet utan att någonsin förbättra någonting borde fan vara olagligt. När jag flyttade hit för ett par år sedan kostade resan 14 spänn, nu går den på 17. Det kanske inte känns som stora pengar, men om man åker regelbundet och dessutom måste betala tur och retur så blir det en rejäl slant väldigt fort. 34 spänn för att åka ned en sväng till Kalmar känns liksom inte riktigt värt det. Så häftiga är inte Kalmars centralare delar.
När min man jobbade inne i stan skaffade han ett pendlarkort. Stort misstag. Det visade sig vara tio spänn DYRARE än att köpa lösa biljetter. Tack för den rekommendationen.

Vad har de gjort för att berättiga prishöjningen? Förra året lovade det att till i februari i år ha fixat så att skärmarna med gatunamn och digitalklockor skulle fungera. Fungerar de i dag? Nej, de har inte fungerat så länge jag har bott här. Hur jävla svårt kan det vara att få ett digitalur att gå rätt? Tekniken har ju bara funnits i vadå, 30-40 år. Komplicerade saker.

Tidtabellerna är ytterst godtyckliga, mer som en rekommendation till när bussen kanske dyker upp. Bussar blir också ganska ofta inställda, eller så försenade att den efterkommande kommer samtidigt som den tidigare. Att köpa ett busskort har blivit sataniskt mycket dyrare.

Och ALLT som fungerar med KLT är deras jävla plattskärmar med reklam från lokala företag som finns på alla bussar. Ingenting annat. Jävligt bra jobbat.

2 kommentarer:

  1. KLT suger sannerligen, men jag betalade bara 16 kronor igår när jag åkte, och det står 16 kronor i pris på hemsidan. Har du betalat 17 kr för en resa? Kan det kanske vara en framtida höjning sån någon virrig chaufför bestämt sig för att införa i förtid?

    Hur som helst, vad sägs om att du och jag börjar protestera mot KLT:s allmänna ondska i verkliga livet - gå ut på stan och sätta upp lappar, hålla små demonstrationer, försöka få Påven att bannlysa dem och annat sådant kul?

    SvaraRadera
  2. Det var ett systemfel. Den egentliga höjningen kommer så sent som... i morgon. =(

    Men jag är helt på för att försöka få Påven att bannlysa dem!

    SvaraRadera