15 dec. 2011

Baldurs Gate håller alltid

Det är snart fjorton år sedan första Baldurs Gate släpptes, och det och dess uppföljare är fortfarande de bästa datorspel som någonsin gjorts. Jag fick testa ettan hemma hos min dåvarande pojkvän och fastnade direkt. Aldrig tidigare har jag varit med om maken till uppslukande spel, knappt efteråt heller om jag tänker efter. När jag suttit där i över tre timmar så knackade Malte mig på axeln och frågade om jag skulle spela hela dagen. Jag tittade förvirrat upp från den andra världen och trodde seriöst att det bara gått en halvtimme eller något sådant.
Baldurs Gate var det första spel jag någonsin köpte när jag fick en egen dator, ett av två (det andra var Vampire: The Masquerade - Redemption) och det är ett köp jag aldrig någonsin ångrat. Jag vill inte ens veta hur många timmar jag ägnat åt Baldurs Gate, eller hur många karaktärer jag gjort, eller hur många gånger jag tvingats att börja om på grund av datorkrascher, misslyckade ominstalleringar eller andra anledningar. Jag har aldrig klarat det. Jag har bara nästan klarat det ett par gånger, men en välkänd bugg i systemet har satt käppar i hjulet för mig. Det har ändå inte riktigt gjort någonting, för all den underhållning spelet gett mig är ändå nog. Man behöver inte klara Baldurs Gate, man vill bara spela det.

Uppföljaren, Baldurs Gate 2 har jag inte spelat lika mycket, men nu när jag startade igång det så innehåller det precis samma magi som tidigare. Karaktärerna är fantastiska, grafiken håller fortfarande (särskilt med en upphottande patch), musiken, de vackra miljöerna, rösterna, humorn, sagan - allt håller fjorton år senare. Hur många datorspel kan man säga detsamma om?

1 kommentar:

  1. Känner igen det där, stumpan. Har precis samma relation till ett visst spel kallat Deus Ex. ;)

    SvaraRadera