21 okt. 2011

Young Guns 2

Jag vet inte hur gammal jag var när jag såg Young Guns 2 första gången, förmodligen var det någon gång kring tretton- fjortonårsåldern. Jag blev fullkomligt begeistrad. På den tiden fanns i alla fall inte IMDB, utan i stället fick man söka upp filmer i ett program som köptes och installerades på datorn. Jag minns inte vad den filmdatabasen hette, men den fanns i alla fall på biblioteket i närheten. Det fanns recensioner, betyg, bilder och små filmklipp. Det var där jag för första gången upptäckte den gamla klassikern Butch Cassidy and Sundance Kid och många andra filmer som följt mig genom åren.
På denna databas stod följande utlåtande om Young Guns 2: "The closest this film comes to a purpose is waste of talent." Jag höll knappast med.
Under några år där såg jag filmen ett trettiotal gånger och lärde mig hela utantill, replik för replik. Jag kan fortfarande stora delar ur minnet även om jag nu inte sett den på flera år.
Bilden här ovan hade jag för övrigt utskriven, uppförstorad och laminerad, allt gjort i kommunens källare där man kunde få sådant fixat för en liten slant.
Det var den här filmen som fick mig att senare göra ett skolarbete om Billy the Kid och lära mig så otroligt mycket om honom.

Nu när jag läser om filmen och tänker tillbaka på den så inser jag så klart att den är ganska ostig. Den är också episk och rolig och underhållande, samt fullkomligt nedlusad av stiliga män. Även om man inte brukar gilla western så tror jag att man kan ha behållning av Young Guns 2. Ettan då? Ja, den är helt okej, men inte i närheten lika underhållande som tvåan.

Extra trivia: Skivan Young Guns 2 av Bon Jovi var min allra första CD-skiva. Ja, för er som inte vet så har jag ju äntligen vågat erkänna att jag älskar Bon Jovi. Det har länge varit något jag stuckit under stol med eftersom det inte var coolt nog för min otroligt mörka image som jag envisades med att försöka uppnå. Nu erkänner jag dock villigt att Bon Jovi är den musik som är näst mest representerad i min skivsamling och att en del låtar fortfarande gör mig tårögd.

2 kommentarer:

  1. Var inte Bon Jovi med på ett hörn i filmen också? Typ som skäggig gubbe trillar ned i ett hål eller liknande...

    SvaraRadera
  2. Mycket riktigt. Han klättrar upp ur fängelse-gropen där Chavez och Doc Scurlock sitter och blir direkt skjuten och trillar ned igen. =)

    SvaraRadera