25 okt. 2011

Det är ingen hund, det är en varg...

Min käre bror uppmärksammade mig på en sak jag inte riktigt tänkt på tidigare. Ni vet hur man brukar definiera arter och raser, eller hur? I stora drag är saker av olika arter om de kan få barn, men avkomman blir steril. Tigrar och lejon är exempelvis två olika arter, även om båda är stora kattdjur.
Men hundar och vargar får fertil avkomma, således är en hund en varg och en varg en hund. På det stora hela. Visst, de tillhör olika underarter, men fortfarande är det en hisnande tanke att fundera på att min lilla Tramseltuss faktiskt är en liten, domesticerad varg. Det kan man inte tro när man vaknar med honom på huvudet där han ligger och småsmaskar på sin egen tunga i sömnen!

2 kommentarer:

  1. "I stora drag är saker av olika arter om de kan få barn, men avkomman blir steril." Inte riktigt. I så fall kunde en krokodil och en fiskmås få avkomma, eftersom de är två olika arter. Arter inom samma taxonomiska genus kan få steril avkomma (åsna/häst, tiger/lejon och så vidare). Men det har ingenting att göra med definitionen av arter.

    Ett intressant fenomen är ringarter: En art breder ut sig åt ett väderstreck. På sin väg runt jorden isoleras den och bildar nya underarter. När sedan arten, så att säga, gått jorden runt finns två underarter av samma art, på samma geografiska plats, som inte hybridiserar, har olika beteenden och olika morfologi.

    Nu har man visserligen kommit fram till att det inte är så enkelt, men nog är det en intressant tanke alltid.

    SvaraRadera
  2. Hund räknas väl till underart av varg om jag inte minns helt fel.

    Men jo, du har ju rätt där. Jag borde ha förtydligat och sagt att liknande djur är av olika arter om de kan få avkomma som blir steril, eller något sådant. Jag är lite luddig i huvudet.

    SvaraRadera