7 apr. 2011

Drömanalys

Som de flesta vet lider jag av mer eller mindre konstanta mardrömmar. Så här efter tolv år med dem har jag börjat dela upp mina sömnmönster i olika kategorier, olika zoner.

Zon 1
Inga mardrömmar alls. Varar sällan längre än ett par dagar. Längsta perioden varade i nästan en månad. En månad på tolv år. Något år har gått utan att jag ens snuddat vid zon 1.

Zon 2
Kommer inte ihåg mardrömmarna så bra. Vaknar med en olustig känsla och minns bara tydliga saker precis när jag vaknat. Om jag somnar om efter att ha vaknat ur zon 2 så hamnar jag direkt i zon 4 eller 5, så det gäller att inte somna om. Det här är det vanligaste stadiet, blandat med zon 3 så kan det vara i månader i sträck.

Zon 3
Minns alldeles för mycket av mardrömmarna under dagen. De påverkar allt och gör mig stingslig och nervös. Jag kan inte slappna av och ser mig ständigt över axeln.

Zon 4
Börjar drömma så fort jag lägger huvudet på kudden och sluter ögonen. Vaknar ofta en eller två gånger i insomningsstadiet av rädsla. Drömmer hela natten och tycks bara nå ned till djupsömn under ett väldigt kort tag. Vaknar med hjärtklappning och gråten i halsen. Kan inte tänka på mycket annat än drömmarna. Hela världen är skev och ur led. En sådan här period brukar vara i ungefär en till tre veckor. På senare tid har det blivit ännu längre.

Zon 5
Vill inte sova. Kan inte sova. Somnar jag så vet jag att jag kommer att skrika. Tyst, i sömnen kommer jag att skrika ljudlöst tills jag vaknar igen och då kommer skriket ändå att fortsätta i mitt huvud. Här är drömmarna som värst. Här blandar jag ihop dröm och verklighet. Här vet jag inte längre vem som sagt vad eller vem som gjort vad. Sådana här perioder brukar leda till perioder av insomnia. Ofta varar inte perioderna länge, men upp till tre månader i sträck har jag varit med om.

Och jag hittar ingenting gemensamt mellan vad som sker i skiftningar mellan zonerna. Ingen katalysator. Ingenting. Jag vet inte var de kommer ifrån och jag vet inte hur jag skall bli av med dem.

Just nu vill jag bara sova, men vågar inte.

2 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen inte sätta mig in i hur förbannat hemskt det måste vara men de gånger jag själv har vaknat skräckslagen är nog för att få en liten aning om hur det är. Usch. *kramar länge, länge*

    SvaraRadera
  2. Usch så jobbigt! :(
    Jag har också mardrömmar i perioder, men inte alls i samma utsträckning och bara när jag lyckas sova på natten, aldrig när jag sover på dagen.

    SvaraRadera