6 feb. 2011

Telefonsamtal till pappa

Till vänster om hjärtat, några meter in i själen, på det polerade valnötsbordet står den: pappatelefonen. Den är svart och gammaldags och lite nött vid högtalarsidan av luren. Jag blåser av dammet och slår numret. Signalerna går inte fram, men jag vet att de når fram ändå. Jag låter benen vika sig och sätter mig ned på den gröna trasmattan. Efter exakt femtiosex sekunder svarar han och det är knappt så att jag ens känner igen rösten.
- Pappa, jag vill be dig om en tjänst.
Sedan förklarar jag läget. Förklarar att jag under nio års tid har haft en egen hund. Berättar att Bamse inte gillar att jaga något utöver igelkottar, vilka han gillar att hata. Berättar att Bamse älskar att äta morötter och är väldigt lydig och snäll. Berättar att klorna behöver klippas och att han hatar att bada. Berättar att Bamse snart är femton år gammal och inte mår bra. Han är gammal. Han behöver flytta.
- Han älskar att vara i skogen, säger jag. Har du plats?
Jag tänker på den lilla timmerstugan mellan granarna där pappa sitter och röker sina små handrullade cigaretter och lagar nät om kvällarna. Jag tänker på brasan som sprakar i kaminen, vid vilken Bamse kan ligga om han fryser och det kalla draget under ytterdörren där han kan ligga om det blir för varmt. Jag tänker på blåbärsriset där han kan äta alla blåbär han vill, precis runt om husknuten. Det finns säkert en igelkott under trappan och älvor som kan reda ut hans päls med månljustunna fingrar. På kvällarna kommer han att sova på trasmattan nedanför pappas säng och om han drömmer mardrömmar kan pappa bara sträcka ned sin grova hand och klappa honom på huvudet tills han somnar igen med nosen under tassen.
Pappa är tjänstvillig. Han har visserligen jakthundarna. Sickan, Cesar och alla de andra, men han lovar att det inte skall vara något problem.
Inget problem. I morgon flyttar Bamse till pappa. Jag önskar att jag kunde hälsa på dem i stugan mellan granarna. I tanken lär jag tillbringa en del tid där framöver.
- Ge honom ett äpple ibland också. Han tycker om att gnaga på äpplen.
- Det finns ett äppelträd nere vid bäcken. Det är så lågt att han kan plocka dem själv.
För det är precis så paradiset skall vara.

6 kommentarer:

  1. Uusch.. nu ryser jag jättemycket. Älskade isbjörnslurv. Fruktansvärt fint skrivet. Ge honom en puss på nosen från mig.

    SvaraRadera
  2. Älskade Bamse. Kommer sakna dig, något hemskt. Hälsa från mig om du träffar Felix och Gucci. Och kram till dig Yvonne, jag finns tillgänglig hela kommande vecka för té och små(djup)prat.

    SvaraRadera
  3. Gåshuden sprider sig längs armarna.Din skrivkonst är magisk.
    Min mormor flyttade oxå dit förra sommaren och hon tyckte mycket om hundar.Så om din pappa någon gång vill ha hundfritt kan hon säkert ställa upp som hundvakt;)

    SvaraRadera
  4. Min telefon är öppen för dig närhelst du behöver det vännen. Eller om du bara vill komma hemifrån några dagar. Ibland vill man det.

    SvaraRadera
  5. Du är så duktig på att skriva- har alltid varit. Mycket vacker kärleksförklaring ! Kram Suss i Tomta =)

    SvaraRadera
  6. Och nu grät jag en skvätt till, det är så underbart vackert skrivet.

    SvaraRadera