23 jan. 2011

Stunderna som räknas

"Ett ögonblick är allt som behövs för att skapa ett minne för livet. Det är de ögonblicken, de stunderna som etsar sig fast för alltid. Stunderna som räknas, samlade på en plats med Viasat guld."

Den reklamen gör mig galen varenda gång jag ser den. Den får mig att vilja söka upp alla ansvariga och slå dem hårt. Visst, det finns bra filmer, men inte fan är "stunderna som räknas" stunder man tillbringar framför en TV-ruta. Jag är nu inte helt hundra, men jag tror de haft en liknande reklam tidigare som stört mig. Det var något om den fantastiska bildkvalitén som nästan gjorde saker och ting verkliga. Tja, om man går ut i verkligheten så är saker ännu mer verkliga. Bildkvalitén på verkligheten är helt sjukt bra, och flerdimensionell dessutom. Samt gratis.


Jag blir så förbannat trött på reklamer som på något sätt skall glorifiera att sitta som en hösäck framför den magiska teaterlådan. Visst, jag tycker att TV har sin charm, men jag vill för den sakens skull inte påstå att den skulle vara mer intressant än verkligheten. Stunderna som räknas hittar man inte på TV, om man skall hitta stunder som räknas och som inte hör ihop med verkligheten så hittar man dem som bäst i böcker. Bildkvalitén i mitt huvud är jäkligt bra, för att inte tala om att alla skådisar är sjukt duktiga och ser precis ut som jag vill att de skall se ut.

En annan reklam jag hatar är den från Telenor där det till tonerna av låten "Technologic" visas en massa människor som bara sitter vid datorer och håller på med mobiler. Visst, man kunde testa sitt "mobila beteende" och den skulle väl föreställa kritisk på någon nivå, men faktum kvarstår: Deras slogan till reklamfilmen var "Vi älskar obegränsad kommunikation". Det var reklamfilm. För ett mobilföretag.
Var gång jag såg reklamen ville jag slå sönder datorn med en slägga, kasta mobilen i toaletten och springa till skogs. Kanske inte riktigt den reaktion de var ute efter, inte sant?

En del säger att all reklam som folk reagerar över är bra, eftersom reklamen då sprids vidare med mun-mot-mun metoden. Jag påstår annorlunda, men kanske fungerar inte alla som jag. Jag vägrar att köpa någonting som jag sett usel eller irriterande reklam om. Aldrig någonsin Telenor eller Viasat för min del, alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar