20 jan. 2011

En känga i baken

Eller helst av allt vill jag ha två kängor på fötterna. Det där med kängor är för mig en känslig historia. Jag hade en gång ett par kängor som jag älskade högre än allt annat. De var grönflammiga och alldeles fantastiskt ingådda. Perfekta. Sedan gick de sönder i sömmarna vid hälen och stod i min garderob i flera år innan jag slängde dem, eftersom jag insåg att jag aldrig skulle komma iväg med dem till skomakaren. Det här är förmodligen något av det dummaste jag gjort. Jag saknar de kängorna varenda, jävla dag. Jag har aldrig någonsin kunnat hitta några som ens liknar dem.
En gång köpte jag ett par underground-kängor av en vän. De står fortfarande i min garderob. De är fullkomligt omöjliga att få bekväma. De är klumpiga, jobbiga, stela och skaver på flera olika sätt vad jag än gör med dem. Alla knep har gått bet, att gå in dem har gått bet, allt är förgäves. De bara står där och samlar damm och är irriterande.
Nu har jag hittat mina drömkängor. De ser ut så här:
Det dumma är att jag inte hittat några återförsäljare i Sverige och det innebär att jag måste beställa dem från Spanien. Eftersom min skostorlek de senaste tio åren av någon anledning ändrats från 41-42 till 39-40 så är jag även osäker på vilken storlek jag skall köpa. Jag köper inte kängor jag inte provat för en tusenlapp, hur snygga de än må vara.

Men jag behöver verkligen kängor. Antar att det inte finns en enda affär som säljer vettiga kängor i den här hålan (det finns det i väldigt få hålor, tror inte ens det finns någon i Örebro, vilket ändå är en betydligt större håla än Kalmar). Jag har pengar nu. Jag behöver kängor. Jag har ingenstans att köpa dem. Fan också. Någon som har några goda råd att dela med sig av?

2 kommentarer:

  1. I värsta fall kanske du kan maila butiken och be om ett exakt innermått av de olika storlekarna du överväger och seda mäta din egen fot och välja storlek därefter... lite av ett Captain Obvious-tips och kanske inte till någon användning, men det har jag gjort när jag beställt skor från utlandet (och det blev perfekt!) :)

    SvaraRadera
  2. Angående hålan Örebro finns det faktiskt försäljare av Dr Martens-kängor... men de är ju inte bra kängor längre. Allt var bättre förr. Ack, ack, vojne, ve.

    SvaraRadera