25 nov. 2010

12 - I min handväska

Det här är för tillfället något av en delikat fråga i och med att jag nyligen vänt upp och ned på min handväska och därmed har praktiskt taget ingenting i den. Däremot kan jag göra en liten lista över nödvändigheter som man verkligen borde ha i handväskan när allt faller på plats igen:

- Tärningar. Man måste alltid ha med sig tärningar, ty vem vet när man härnäst behöver slå för att se om man får någon sanity loss?

- Minst en skönlitterär bok. Någonting att läsa när man väntar på bussen, när man åker buss, när man träffar folk man inte gillar eller om man skall gå en längre vända. Jepp, en av mina superkrafter är att kunna gå och läsa var som helst utan att slå ihjäl mig eller andra. Faktum är att det är mindre risk för dödsfall om jag är indragen i en annan värld än när jag måste vistas i den här.

- En sjukt tråkig faktabok. En sådan där bok som man önskar att man ville läsa, men helst bara skulle vilja svälja på en sekund och på så vis tillräkna sig dess kunskaper. När den skönlitterära boken tagit slut och man sitter i desperat uttråkning så blir till och med en sjukt tråkig faktabok bättre än att pilla sig i naveln och glo stint ut i tomma luften.

- Nycklar, plånbok, mobiltelefon. Sådana där viktiga saker som jag har hört rykten om att man borde hålla reda på.

- Värktabletter och plåster - det är det minsta mini-apotek man kan begära att alltid ha tillgängligt. Antar att jag borde räkna in insulin där också.

- Sax, snörstump, lite tejp... bra att ha när det behövs. Särskilt som ingen förväntar sig att man skall ha det med sig.

- Tändare i överflöd. Gärna några som fungerar också.

- En bortglömd ask med mumsiga halstabletter som man kan hitta någon gång när livet känns extra sugigt och behöver en liten extra guldkant. Föredragsvis salmiak-Läckerol.

- Kajal. Allt annat smink kan man klara sig utan, men en kajal kan göra allt: Piffa upp ögonen, göra goffiga mönster, fungera som läppstift och fylla i ögonbrynen. Bäst är en sådan där kajal man kan skruva fram stiftet på så att man inte måste bekymra sig om att vässa skiten.

- En liten burk glitter. Allt blir bättre med glitter, till och med anfallande pitbullterrier och ninjor.

- En maskot av något slag. Föredragsvis ett monster i stil med Ice bat eller Gruffalo. Skönt som tröst och bra för att klappa på.

- En nytvättad sjal. Man kan ha den om halsen, man kan dölja en dålig hårdag, man kan putsa glasögonen med den... det är mycket man kan göra med en sjal.

- Anteckningsblock och några pennor. Man vet aldrig när man kommer på något som är värt att skriva ned eller vill skissa upp någonting lite hastigt och lustigt.

Och nu säger du kanske att det här är för mycket saker för att få plats med i en väska? I så fall är du en man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar