24 aug. 2010

En sagoresa

Tänkte lägga upp lite bilder från vår sagolika bröllopsresa till Teleborgs Slott.

Vår första vy av slottet när vi anlände. Det ser ut som ett riktigt sagoslott. Tydligen så byggdes det för lite över hundra år sedan av en greve som morgongåva till hans hustru och han var mycket noga med alla detaljer, vilket märks tydligt. Vi blev genast förälskade i platsen och har lovat oss själva att försöka åka hit igen för att fira vår första bröllopsdag.

Det här var samlingsrummet där vi fick inta lite välkomstfika. Ett vackrare allmänrum har väl sällan skådats.

Överallt i slottet fanns fantastiskt vackra möbler.

Ljuvliga dekorationer kunde man hitta precis överallt och till skillnad från många andra slott så var alla moderna tillägg diskreta och smakfulla.

Min älskade undersöker de långa raderna med vackra böcker.

Vårt rum var också det mycket fint och den här fantastiska ljuskronan hängde i taket över sängen.



Några detaljbilder från vårt fina rum. Vi var de enda gästerna och på natten var vi helt ensamma i slottet. Vi gick till och med upp i stora tornet och drack lite kvällste. Inga spöken sågs till, men nog var man lite nervös där ett tag.

I slottsparken fann vi den en porlande bäck som ledde fram till den här vackra dammen. Trädgården var fin den med, men det var parken jag verkligen älskade.

Där uppe i tornet låg vårt rum! Murgrönan på slottsfasaden var också en storfavorit hos mig. 

En detalj av slottsporten som pryddes med grevens älskades initialer.


Självklart måste varje slott med självrespekt ha ett par rediga vaktlejon som håller koll på vilka som rör sig i närheten.

Jag på slottstrappan!

Jag med slottsträdgården i bakgrunden.

Min älskade make blickar ut över slottsträdgården.

Jag med slottet i bakgrunden.

Min stilige make!

Sedan sen sista kvällen gick vi med Niklas och såg på Harry and the Potters. Det här är nog den enda bild på sagda band tillsammans med en dödsätare.

Spelningen fick avsluta vår mycket stämningsfulla och underbara bröllopsresa och vi tackar stort för alla bidragen som gjorde det möjligt, samt personalen på slottet som fick oss att känna oss ytterst välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar