28 juni 2010

Kontakten över Internet

Jag har gått igenom en massa papper, gamla brev, vykort, telefonlistor och kommit fram till vad som stör mig mest med internet och framför allt community-svängen.
Förut så använde man internet för att hitta kontakter, nu använder man det för att behålla dem.

Det var inte ovanligt att man mötte någon på en webchat och sedan bytte telefonnummer och adresser för att kunna hålla kontakten. Man skrev brev och vykort och ringde för att prata med varandra. Man höll kontakten som upprättats över nätet utanför nätet.

Numera så säger Facebook till oss när vi borde skicka ett meddelande till någon vi inte kommunicerat med däröver på ett tag. Att skriva ett snabbt "Hej, vad gör du?" i någons gästbok kommer aldrig någonsin att vara lika socialt som att faktiskt ringa personen.

Jag tycker det är en sorglig utveckling. Det är mycket sällan jag pratar i telefon numera, annat än med mamma. Det är mycket sällan jag får ett brev. Det känns som om de kontakter man får över internet numera aldrig egentligen fördjupas, utan hålls på ett ytligt stadium. Det känns som om gamla kontakter bleknar bort till ingenting.

Så slå mig gärna en signal. Skriv ett vykort. Skriv hellre ett mail än i min gästbok om ni nu måste kommunicera över internet.

För tusan, det är sommar, kom och hälsa på mig!

3 kommentarer:

  1. Sakta men säkert börjar jag lokalisera allt mitt skit här i lägenheten och jag har ett svagt minne av att jag såg brevpappren för ett tag sedan. Så håll ut, förr eller senare..

    SvaraRadera
  2. Jag har skrivit ett brev för flera månader sedan, men inte fått svar. Faktiskt! ( Detta gäller även Alv.. oO )

    SvaraRadera
  3. *harkel* Oups. *rotar efter brevpappret*

    SvaraRadera