1 maj 2010

Träning

Jag avskyr att träna. Nästan alla former av träning eller sport gör mig vansinnigt uttråkad. Samtidigt är jag lat, bekväm och tja... har svårt att hitta motivation eftersom jag redan är snygg och för det mesta trivs utmärkt med mig själv.
Jag har dock insett en sak. Det är ingen trevlig sak att inse, men här kommer det: Det enda som är i sämre skick än mina muskler är min kondition. Mina benmuskler är tydliga, men inte så användbara. Mina armmuskler finns inte. Min mage är mjuk och kuddliknande och min jag börjar flämta och få hjärtklappning
Som diabetiker är jag faktiskt skyldig mig själv att vara lite bättre än så. Men hur skall jag göra?

Ridning är dyrt. Simning är dyrt tills havet är varmt nog. Jogga är trist och ger ryggvärk på grund av stora mjölkbehållare.Gym är så sjukt tråkiga att det är troligare att jag somnar, trillar av redskapen och skadar mig än faktiskt får någon nytta av det. Vad gör man då? Jag får försöka komma på något. Inget stort, bara något. Okej, här kommer lite förslag till mig själv:

1. Ha hantlarna vid datorn. Jag sitter ju ändå jämt och glor på konstiga saker på datorn. Då kan jag ju lika gärna använda hantlarna under tiden. Inte uttråkande och dessutom lättillgängligt och gratis. Okej. I can do that.

2. Fiska. Okej. Det är ingen träning att fiska, men jag älskar att fiska och måste faktiskt gå en bit för att komma till en bra fiskeplats. Dessutom har jag nyss skaffat ett spö och måste således tjäna in dess kostnad med fisk. Problemet är väl att jag inte känner till några bra platser i Kalmar, men jag får väl börja traska omkring och leta. En plats är redan struken. Det var mer dött än i mitt eget badkar (där kan man ibland fiska upp en yeti eller en katt eller en badanka i alla fall).

3. Situps. Det är trist, men det tar bara några minuter om dagen. Jag ordinerar mig själv att göra så många jag orkar vid ett tillfälle varje dag.

4. Promenera i skogen. Jag gillar skogen. August gillar skogen. Hunden gillar skogen. Jag bor i Småland där det rimligtvis torde finnas en del skog. Alltså borde jag ge mig ut och promenera i skogen. Jag utlovar härmed en skogspromenad i veckan åt mig själv. Kanske inte åt hunden dock, för han är sjutusen år gammal och börjar bli lite trött på långpromenader... eller ens halvlånga promenader.

5. När havet är varmt är det dags att börja simma igen. Den sjätte maj tänker jag bada för första gången i år, såsom traditionen bjuder. Det blir nog ingen simning då, dock.

Några fler tips på gratis träning som kanske inte gör mig uttråkad? Och nej, sex räknas inte. ;P

3 kommentarer:

  1. Ska ge tips jag fått av min kompetente husläkare - som genom ödets nycker blivit min före detta husläkare, förmodligen just för att han är kompetent och därför blev chef... suck:

    1: Skit i jogga och gym, gör ingenting du verkligen hatar, för du kommer bara att sluta med att du skiter i det.

    2: Promenader är bra. Med all säkerhet mycket bättre än att jogga. Men kruxet är att man måste hålla tempo, man måste gå så att det är rätt rejält jävla jobbigt. Syftet är ju att chocka igång hjärta och lungor. Att börja gå vettigt är för jävligt. För mig, som har några extra kilo, bränner det rejält i vaderna, och ibland säger dessutom ryggen ifrån. Men det är skit man får ta.

    3: Motion är INTE en bra metod för viktnedgång, om man önskar den positiva bieffekten. Det hjälper till vid god kosthållning. Men om man börjar motionera ORDENTLIGT och HÅRT, så är risken till och med att kroppen säger: "AJAJ, kalorierna försvinner i en jävla fart, bäst att spara." Dessutom blir man hungrig. I början finns alltså litet risk att man snarare kan gå upp (även om det är väldigt litet), om man inte kombinerar med bra kosthållning och självdisciplin att inte fuska med just kosten för att man blir hungrig (inte minst sockersugen). Men eftersom jag vet att du är diabetiker, misstänker jag att du har betydligt bättre kostdisciplin än jag har av ren nödvändighet.

    Lycka till, vännen. Ses i slutet av månaden.

    SvaraRadera
  2. Jag har sådana där pinnar du kan ha och leka skidåkare med (plus att slå på folk med när de är irriterande och för nära) för jag har ingen nytta av dem.

    En hoper med situps, rygglyft och armhävningar på morgonen och/eller kvällen tar inte många minuter. Jag hade en låt som jag spelade och gjorde mina till när jag maniskt gjorde situps för att bli smalare till sommaravslutningen i åttan vilket faktiskt lyckades. Så när jag hör Wet Wet Wet så tänker jag på benlyft. Heh.

    Klättra på berg är roligt plus att man får fin utsikt när man väl kommer upp. Cykla ger åtminstone lite kondition plus att det går snabbare än att gå.

    SvaraRadera
  3. Träna tillsammans med någon annan. Det ger motivation till er båda att träna. Det är mycket roligare att träna tillsammans med någon annan för då kanman snacka skit och så finns det en person som drar i dig när du är trött och är omotiverad.

    Gå på promenad och ha musik i öronen, och då ingen långsam musik utan en fartfylld musik som gör att du går snabbare. Akta dig bara för värk i höfterna efteråt!

    Du kan exempelvis gå från Norrliden till mig ^^ Det är en bra bit, så kan vi göra nått... träna kanske?

    SvaraRadera