1 maj 2010

Recept

Okej, det här är ingen receptblogg. I går hittade jag dock på mat som var så god att jag måste skriva ned receptet någonstans där jag kommer ihåg det. Alltså kan jag lika gärna dela det med er. I går tänkte jag att jag skulle laga något särskilt gott åt min vegetariskt mumsande yeti. Detta var vad jag gjorde:

Ugnsmumsig zucchini

Ingredienser:
1 ganska fet zucchini
1 färsk tomat
Röd eller gul lök (smakfråga)
Soltorkad tomat
Några färska champinjoner 
Räkor
Lite gräddfil
Färsk gräslök

Sätt ugnen på 175 grader.
Hyvla av skalet på zucchinins ovansida. Gröp sedan ur innehållet med en sked. Finhacka innehållet och släng det i en stekpanna med lite olja. Skala och hacka upp en lök. Hacka även den färska tomaten och den soltorkade tomaten. Krydda med vad du känner är lämpligt. Mitt förslag är salt, svartpeppar, lite chili och ett uns citron. Släng i en liten handfull räkor. Hacka champinjonerna och släng i dem också.. Stek tills det ser bra ut. Fyll zucchinin och placera den i en ugnsform. Ställ in den i ugnen tills den verkar mumsig, förslagsvis en kvart eller sådär. Håll lite koll på den så den inte blir bränd.
Ta ut ur ugnen. Ringla över gräddfil och klipp gräslök över. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar