22 apr. 2010

Hora - ett framtidsyrke

Det borde vara lagligt att köpa sex. Bara i ett outhärdligt moralistiskt förmyndarsamhälle är prostitution olagligt och bara i ett skenheligt låtsasfeministsamhälle därtill är det lagligt att sälja, men olagligt att köpa sex.

Är man som hora skyldig till medhjälp?

Jag skall ta er med på en resa i mina tankar om saken:
Man får sälja sin själ. - Telefonförsäljare är väl det enda jobb man kan få som lågutbildad i dagens samhälle? Ett jobb där de uppmuntrar en att störa, tjata och faktiskt rent ut ljuga för folk.
Man får sälja sin hjärna. - Tja, det är väl vad alla akademiker gör?
Man får sälja sin kärlek - Än har det inte blivit olagligt att gifta sig för pengars skull.
Men man får inte på några villkor sälja sin kropp? Eller visstja, det får man. Man får bara inte köpa någons kropp. Fast man får gärna köpa någons hem, kärlek, tillhörigheter eller husdjur. Det är lugnt. Man får också köpa alla möjliga slags tjänster såsom städning, byggjobb, gräsklippning och hundpromenader. Men man får inte köpa sex.
Var ligger logiken? Jag vill så gärna veta. Om jag inte vore i ett lyckligt förhållande skulle jag inte ha några som helst problem med att arbeta som hora. Tvärt om så skulle det passa mig utmärkt. Jag gillar flexibla arbetstider. Jag gillar inte att ha någon arbetsgivare. Jag gillar pengar. Jag gillar sex och är bra på det. Var finns problemet?

I en av Terry Pratchetts böcker säger karaktären Vimes att det bara finns ett brott och det är stöld. Det må vara stöld av oskuld, liv eller egendom, men det enda brott som finns är stöld.
Var finns stölden i det här brottet? Vem stjäl något? En vuxen person betalar en annan vuxen person för att göra denne en tjänst. Skall inte det här landet vara för egenföretagande?

Det enda resultatet av fler lagar är fler lagbrott och fler förbrytare. Sexhandel har pågått i tid och evighet och på sätt och vis pågår det ju fortfarande lagligt överallt, även fast man inte kallar det för vad det är. Bruden som kräver drinkar på krogen innan hon går med på att knulla. Killen som är kvar i ett förhållande bara för att hon äger lägenheten och han inte har någon inkomst. Ni vet. Ni har alla träffat dem. De är inga ovanliga människor. De är dessutom horor. Fast legitimt, på något sätt. För de uttalar det inte. De är inte professionella horor, de är bara, rätt och slätt, horor.

Vad kan man nu komma dragande med för motargument? Okej, även om jag besvarat en del av dem i ett tidigare inlägg så besvarar jag än en gång de mest klassiska motargumenten:

"Det finns ingen lycklig hora."
Hur många har du intervjuat? Jag har aldrig träffat en lycklig telefonförsäljare. Borde vi förbjuda telefonförsäljning? (Jo egentligen, fast på helt andra grunder). Finns det några lyckliga latrintömmare där ute? Om det finns lyckliga telefonförsäljare och lyckliga latrintömmare så finns det med all säkerhet också lyckliga horor. Faktum är att jag tror det finns fler lyckliga horor än folk som är överförtjusta i de andra två yrkena.

"Men du säger att du skulle kunna tänka dig att vara hora. Skulle det inte vara jätteäckligt att ha sex med någon du inte tänder på?"
Och som jag har sagt förr; det har jag haft gratis. Jag önskar att det varit betalt. Med en god portion fantasi så ordnar sig allt. För, ser ni, alla kvinnor förväxlar inte sex och kärlek. De är trots allt två helt olika saker som visserligen KAN kombineras, men det är inget måste.


"Alla horor är tvingade till det och importerade från öststaterna och...."
Bla. Bla. Bla. Pratade jag om att sälja andras kroppar? Nej. Jag pratade om att sälja sin egen kropp. Klart som fan att slaveri är jävligt ute. Faktum är att slaveri har varit ute sedan Gud Gick i Kortbyxor och förbjudet strax därefter.

"Alla horor knarkar för att stå ut med vad de gör!"
Njaa... det är nog mer så att knarkare horar för att ha råd med sitt knark. En mycket vanligare kombination är det i alla fall än det omvända.

"Men... men... sjukdomar! HIV! Herpes! Klamydia!"
Ett ord: Kondom
För övrigt, om prostitution var lagligt så skulle man kunna ha mycket bättre hälsokontroll än vad man har nu när det är olagligt.

"Det är farligt! Tänk om man får stryk!"
Det är farligt att gå hem också. Man kan bli våldtagen, spöad eller rånad på vägen. Åter igen; om det var lagligt så skulle man även kunna hålla högre säkerhetsstandard.

Så. Några fler motargument? Jag är redo.
Fram för fri prostitution!

6 kommentarer:

  1. Intressant post, definitivt nått att tänka på.

    Fast man börjar fundera. Hur mycket vet man som utomstående om prostituerades situation? Jag har ingen erfarenhet åt varken det ena eller det andra hållet, så jag känner att jag inte riktigt kan fördjupa mig i ämnet och varken kan fördöma eller hurra för prostitution.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du helt enkelt får flytta till USA så länge och jobba på en bunny ranch. De har tydligen väldigt bra sjukvårdsförmåner!

    SvaraRadera
  3. Tja, du kan ju titta på A secret diary of a call girl. Engelsk serie som handlar just om det där fast på ett lättsamt vis.
    Enligt min åsikt ska man ha rätt att göra vad som helst mot sig själv. Sålänge du inte Tvingas ha sex, varför ska det då vara fel att sälja det?
    Folk som jobbar i gruvor säljer sina liv för några småmynt i timmen. Borde inte det vara lika "smutsigt"?

    SvaraRadera
  4. Personligen klarar jag inte av att göka om jag inte dessutom är förälskad. Någon slags moralisk spärr sätter käppar i hjulet för mig. Förmodligen en effekt av det monogama stigma som samhället skapat. Rent känslomäsigt blir jag illa berörd av prostitution. Jag minns att jag skulle se på film hos Kalle Tok, och filmen hette Angel. En av huvudrollerna innehades av en kvinna som saknade den spärr som jag har. Jag sade till Kall Tok att antingen så stänger han av filmen, eller så går jag hem - för så illa berörd blev jag av hennes handlingar.

    MEN - rent intellektuellt har jag inga som helst argument emot prostitution. Jag tycker inte att jag har någon helst rätt att säga åt en annan människa vad de skall göra med sin kropp. Det borde ingen ha.

    Om jag raggar upp någon på en krog, och vi går hem till mig och gökar, och hon direkt efteråt tar på sig kläderna och åker hem, så är det lagligt. Om hon får en tusing med sig från mig har jag begått ett brott.

    What gives?

    Varför är det olagligt att ta betalt för något, som är lagligt att ge bort gratis?

    SvaraRadera
  5. Allt behov bör ju besvaras med ett utbud, sex är en grundsten i de flesta människor och är ett lika stort måste som att äta och sova (hos de flesta, förvisso, det finns alltid undantag). Samt att vad folk än säger om att alla är lika värda så finns det en stor hoper folk som faktiskt inte får sex på annat sätt än att betala och varför skall alla andra leka moraltanter och förneka dem en mänsklig rättighet?

    Oh, det här skulle vara en vinnare att ta upp på jobbet...

    SvaraRadera
  6. Jag vill bara passa på att säga att vi faktiskt känner en person som är nöjd med sitt telefonförsäljarjobb; Jocke. Men jag antar att han är undantaget som bekräftar regeln... Han lyssnar ju trots allt på Vintersorg. >.<

    SvaraRadera