10 apr. 2010

Högskoleprovet

Om en timme börjar högskoleprovet. Gick upp i god tid. Åt frukost. Tog på mig kläder. Insåg att bussarna bara går en gång i timmen och att jag lik förbannat bara kommer att ha fem minuter på mig att hitta rätt byggnad och rätt sal. Jippie-kay-ey!

En kille i skolan som också skall göra högskoleprovet har suttit på varenda lektion i flera veckor och övat på olika gamla prov. Jag har inte gjort ett skit. Jag tror inte man kan träna till det här provet, för om jag inte minns fel så är det ett prov på hur mycket information du tillskansat dig så här långt.
Hans ihärdighet är icke desto mindre beundransvärd.

Nu skall jag försöka samla mig lite så att jag inte får mer ont i magen än jag redan har. Hm. Dricka vatten? Det lät som en plan. Jag tror jag skall ta med vatten och ett par äpplen. Får man dricka vatten på högskoleprovet? Ingen aning. Jag har verkligen ingen som helst koll på någonting, känns det som. Hjärnan är ett såll. Jag är lite som ballongfiguren i novellsamlingen av Joe Hill. Fast mer korkad. Jag tror att min IQ krympte över natten. Kanske min hjärna som bestämde sig för att komprimera hårddisken och samtidigt ta bort det som den ansåg som "onödig information".
Jag kan fortfarande namnet på alla gudarna i David Eddings Sagan om Belgarion/Mallorea.
Jag kan fortfarande redogöra för talet 42.
Jag vet hur man botar ett tjogtals hästsjukdomar som "vanligt" folk springer till veterinären med.
Men jag har ingen aning om hur man räknar med liggande stolen.

Jippie.
Om någon sagt till tonårs-jag att det skulle komma en tid då jag faktiskt betalade för att göra ett heldagslångt prov på en lördag skulle jag ha garvat dem rätt upp i ansiktet.

Nu garvar jag inte.
Vi ses på andra sidan. Signing out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar