5 apr. 2010

Hej Hitler, sa Sverige

Nu har farbror regeringen satt upp ett jävla lagförslag som skall förbjuda hemundervisning. För några år sedan hade jag inte brytt mig, men nu när jag faktiskt går i funderingar på att skaffa mig en goblin eller två så får det mig att koka av ilska.

Det intressanta är att det bara finns ett enda land där är förbjudet med hemundervisning och det är i Tyskland och infördes av farbror Hitler under hans tid. Och då låter det ju vettigt, inte sant?
Nej, inte direkt.

Jag har inte riktigt förstått vad argumenten är så här långt. Det kan ju inte vara för att barnen skall få en bättre utbildning med tanke på hur många outbildade lärare vi har i det här landet - för att inte tala om hur många inkompetenta utbildade lärare vi också har.

Eller som skrivs i ett blogginlägg i ämnet:


"Det faktum att all tillgänglig forskning visar att hemundervisning håller minst lika hög kvalitet, ofta högre kvalitet än den ordinarie skolundervisningen, inklusive den sociala kompetensen (där hemundervisade barn faktiskt ofta visar en markant högre kompetens än skolundervisade barn!), samt att den ordinarie skolundervisningen på många håll är katastrofalt usel – det skiter politikerna i. För de vill bestämma."

Det är ännu roligare att en sådan lag skulle bryta direkt mot Europakonventionen:


Enligt Europakonventionen, första tilläggsprotokollet – artikel 2, sägs följande: ”Ingen må förvägras rätten till undervisning. Vid utövandet av den verksamhet staten kan påta sig i fråga om uppfostran och undervisning skall staten respektera föräldrars rätt att tillförsäkra sina barn en uppfostran och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse.”

Hela den här grejen är ju faktiskt sjukt genomskinlig. Man vill sätta in ungarna i systemet så tidigt som möjligt och se till att de blir duktiga små robotar som bara kan precis det som står i läroplanen.
Alla som gått i skolan har stött på minst en lärare som inte varit kompetent, även om den kanske haft sin lärarutbildning. Jag vill inte utsätta mina barn för sådant. Jag vill att mina barn skall bli intelligenta, självtänkande individer med förmåga att använda såväl fantasi som resonemang och inte minst så vill jag att deras utbildning inte skall störas av jobbiga alternativt elaka ongajävlar som tar upp på tok för mycket av lärarens tid.

För varje dag som jag lever i det här jävla landet så blir jag mer besviken. Sverige är ett falskt land som lever på en gammal föreställning om att vi är så jävla bra och fria och pluttegull - medan vi i själva verket är en rasistisk, äcklig, hycklande, daddande skitnation där ingen helst skall ta egna initiativ utan rätta sig i ledet. Fy fan.

2 kommentarer:

  1. Precis så är det, som du säger! Det var därför vi valde att flytta till Åland. Det kan ju inte alla göra (?) - men tänk - politisk exil från Sverige, som ska vara så bäst på allt och alla. Nejdu - jag håller med du!

    SvaraRadera
  2. Så sant som det är sagt !
    Jag har ångest var dag som barnen går till skolan .
    Jag hoppas bara att dom kommer tillbaka levande .....

    SvaraRadera