10 apr. 2010

Avklarat

Högskoleprovet är avklarat. Först gick jag vilse. Sedan kände jag mig som en idiot. Sedan satte provet igång och jag insåg att jag blivit efterbliven under natten. Jag satt med huvudet lite snett och dreglade oförstående ur ena mungipan medan handen rörde sig och gjorde markeringar som jag inte helt förstod och inte riktigt gillade heller.

Sedan var det rast. Desperat såg jag mig om efter någon som jag kunde lätta mitt hjärta för. Någon främmande människa som jag kunde berätta om min nyblivna efterblivenhet för. Jag såg ingen. Lika bra är nog det.

Sedan var det mer prov, och mer prov, och mer prov. Det var så många frågor att jag till sist började blanda ihop världen och eftersom mobilen var död yttrade jag inte ett endaste ord på hela dagen frånsett följande givande meningsutväxling: "Ett happy meal med en extra ostburgare, cola light och en liten jordgubbsmilkshake, tack."
Jag fick en drake. Självklart den enda fula draken. Den kräks en stor bubbla av eld och har en liten brud på ryggen. Tusan också.

Gissa vad som följde sedan? Mer prov! Tjohej! Jag var fortfarande mentalt efterbliven och satt och klottrade lite slött på papprena och tittade på den söta blonda tjejen som var provledare samman med en kille som såg ut som en barsk fallskärmsjägare. Rafs, rafs, krafs. Skrev ned lite svar och fick mer prov. Samma sak igen och igen. Rast då och då.

Fast vändningen kom faktiskt. Näst sista rasten så stod en hel grupp med tvärhandshöga kottar direkt utbajsade från gymnasiet (eller mer fast i ändtarmen av gymnasiet och på väg ut) och klagade högljutt på att ingen av dem visste vad "namne" betydde.
Då visste jag hur det låg till. Jag var inte mentalt efterbliven och intellektuellt invalidiserad. Jag var mitt vanliga, smarta jag och mänskligheten kunde som vanligt inte ens komma i närheten av min genialitets klart lysande stjärna.

Resten av provet gjorde jag i sömnen. Efter lite pillande på gamla provresultat och saker här hemma kan jag konstatera att jag borde få i alla fall 1.4 eller något sådant. Inte helt illa för att ha gjort provet under retardering och sömngång.

2 kommentarer:

  1. Inte helt illa? Jag gjorde provet två gånger och ligger på 1.4, då sänkte jag mig iofs andra gången jag gjorde det. Beviset på att det där provet snarare snor intelligens än uppmuntrar den. :(

    1.4 är bra.

    SvaraRadera
  2. Jag fick 1.0 på mitt, men jag trodde i en hel halvtimme att jag hade fått 0.1 och var totalt efterbliven...
    Jag tyckte provet var lite halvkul att göra, jag hann tom med en tupplur under någon av mattedelarna.

    SvaraRadera