9 feb. 2010

Glasögon

Nu måste jag bara citera ett helt genialiskt stycke från Pörnis blogg:

"Jag funderar på att kanske köpa nya glasögon. Fast grejen är att jag inte tycker det är extremt snyggt. Skulle du tycka det om du hade haft glasögon sen du var 6 år, och jävligt fula sådana, med flaskbotten glas, blivit retad för det, du kan inte se ett skit utan dem och du ska helst ha färgglatt schampo och balsam så du kan se färgen lite skumt när du duschar utan att bara flänga händerna och greppa efter saker som inte finns i luften, på det kostar de runt 6 - 7000 kr eftersom optikern skrattar åt dig och säger att du är praktiskt taget blind? Det är inte så jävla spännande som det kanske låter. Men ändå finns det människor som köper glasögon med ingen styrka i....för att de tycker det är snyggt!? Det är ju för fan ett handikapp. Jaha, då ska jag införskaffa en rullstol härnäst och rulla runt i, göra det till den nya top notch grejen...idioter. En guld rullstol med graffititryck i dollartecken på med maffiga guldkedjor."

Och jävlar vad jag känner igen mig. Mina glasögon är gamla och sunkiga, men jag måste ha dem ändå eftersom mina ögon vägrar att gå med på linser varenda dag - vilket gör att jag känner mig både ful och halvblind var och varannan dag. För mig spelar det ingen roll att jag kan tycka att glasögon är snyggt på andra, eller att rätt sorts glasögon kan se coolt ut, i och med att jag faktiskt är så fett handikappad utan dem så avskyr jag dem. De är ju för fan en ständig påminnelse på ett tillkortakommande som jag inte kan göra ett skit åt.
Nya glasögon är dessutom inte en möjlighet som ens existerar när man lever på studielån och knappt klarar av att leva utan extra utgifter. Jag har inte skaffat nya glasögon på kanske sju år (och då fick jag nya genom soc), precis som jag av samma anledning inte varit hos tandläkaren mer än en enda gång sedan jag fyllde nitton.
Så många tar tandläkare och glasögon som inte har fel styrka och ingen fjädring och ingen avflagnande färg som något helt naturligt och normalt. För mig är det lyx.

Något annat som stör mig är de här jävla reklamerna "köp två glasögon, betala bara för ena paret" - så man kan ha ett par att matcha en annan stil med. Era jävla sumprunkare! Halvera priset på ETT par så jag kanske har råd att skaffa ETT förbannat par glasögon med rätt styrka i alla fall.
Fast även halva priset är för högt. Jag behöver halva reapriset och en lottovinst om det skall gå ihop.

Jävla modeindustri. Hörapparater är gratis. Rullstolar är gratis. Insulinsprutor är gratis. Glasögon kostar lika mycket som jag får att leva på i en hel månad.
Sjukt orättvist.

2 kommentarer: