23 feb. 2010

Bloggtema: Musik

Veckans bloggtema är musik och utmaningen låg i att skapa en spellista på tio låtar som kommit ut under 2000-talet. Först så trodde jag det var omöjligt, eftersom jag lever i villfarelsen att ingen bra musik har kommit ut på minst tio år. Jag är glad att härmed erkänna att jag hade fel.

Min lista fick, inte helt förvånande, temat "Skräck". Samtidigt försökte jag att inte ta de mest skramliga låtarna, utan lite mer underfundig skräck. Skräck med en glimt av svart humor. Så kanske borde spellistan ha hetat just "Galghumor" i stället?
Jag klarar sällan av högtravande musik som enbart är pretto och mörk. Faktiskt behöver jag mest något som är både mörkt och som får mig att le.

Nåväl. Jag tänkte skriva lite om låtarna på listan och vad jag känner inför dem.

1. The world is a very scary place - The Gothic Archies
Själva beskriver Gothic Archies sin musik som "tuggummigoth". Den här låten kändes bra som inledning. Den har intressanta ljud (som de flesta av deras låtar) och en text som känns väldigt bra för att representera vad jag ville att spellistan skulle innehålla.

2. First few desperate hours - The Mountain Goats
Akustisk gitarr med vind i tonerna och en text som börjar olycksbådande och sedan rullar upp en än mer olustig känsla. Genial från början till slut. Mountain Goats har geniala texter och får mig alltid att bli lite vemodig.

3. Hangman's song - Puerto Muerto
En behaglig liten melodi om ett obehagligt ämne som jag upptäckte för bara något år sedan. Jag brukar ha problem med kvinnosång, men här fungerar det perfekt.

4. Girl Anachronism - The Dresden Dolls
Ännu en kvinna i spellistan, med en mycket speciell röst. Vansinne är väl den värsta formen av skräck? När hotet kommer inifrån i stället för från utsidan? Hur hanterar man något sådant?

5. The house that dripped blood - The Mountain Goats
Åter igen gitarrerna, vinden och en text som känns obehaglig, men samtidigt genial. Har använt den här låten som stämningsmusik till rollspelsäventyr mer än en gång.

6. Dreary, dreary - The Gothic Archies
En väldigt deprimerande låt. Det fantastiska med alla låtar från Gothic Archies jag har med här är att de är baserade på barnböckerna av Lemony Snicket (de om syskonen Baudelaire). Jag älskar tanken i att barnböcker kan inspirera till något sådant här.

7. Walk like a zombie - Horrorpops
Visserligen är ju zombier skräck, fast den här låten är mer romantisk myspys till glättiga toner.

8. Idylls of the king - The Mountaingoats
De mjuka gitarrerna är tillbaka. Här är ännu en låt som börjar ganska mjukt och mysigt i texten, men snart börjar man se orosmolnen hopa sig kring horisonten.

9. Night of the vampire - Roky Erickson
Jag var helt enkelt tvungen att peta in Roky här på listan. Han gör mig alltid mycket mycket lycklig att lyssna på. En mycket stämningsfull låt.

10. Scream and run away - The Gothic Archies
Och så avrundar vi med Gothic Archies igen. Den här låten handlar om den onde Greve Olaf och vilken horribel person han faktiskt är. Mycket nöje!

Och hela listan hittar du på Spotify:
Skräck

1 kommentar:

  1. Gillar den här listan skarpt. Gothic Archies! Kände inte till dem sedan innan & är jätteglad för upptäckten. Tack!

    SvaraRadera