25 feb. 2010

Årets bokrea

Åter en gång dags för bokrean. Efter att besviket fått inse att Akademibokhandeln i Kalmar är dum i huvudet och inte öppnar vid tolvslaget mitt i natten enligt tradition så fick jag dra mig till Dillbergs bokhandel i stället. Tillsammans med Sandra och August tassade jag in och började rota omkring.

Årets skörd blev nätt, men också väldigt bra köp om jag får säga det själv.

Den första bok jag nappade åt mig var Den Magiska Kokboken. En fantastiskt gruvlig kokbok där alla recept är översatta till hemskheter och där fantastiskt morbida lekfullheter avbyter varandra. Jag blev helt enkelt totalt såld, särskilt som den påminde mig om receptdelarna av Häxkonster för praktiskt bruk som jag älskat sedan jag var liten. Efter detta plockade jag utan att tveka till mig Resan till landet längesen av Elsa Beskow.
Jag har inte läst den sedan jag var liten knodd och hade helt glömt bort att den ens existerade. Massor med minnen överföll mig när jag bläddrade och tittade på en av barndomens mest älskade sagor. Jag var helt enkelt tvungen att ha den i min ägo.

Det sista inköpet var ganska speciellt. Jag sade innan att August fick säga till om det var något han ville ha. Han hävdade bestämt att han hellre köpte Magickort och att han inte trodde det skulle dyka upp någonting alls som han kände speciellt för. Sedan hittade jag i seriehyllan ett endaste litet exemplar av Batman klassiska serier av Neal Adams, en snygg, 237 sidor tjock samlingsbok med hårda pärmar och i Augusts ögon tänder stjärnor. Givetvis fick den också följa med. Faktum är att jag hade köpt den även om inte August varit med. Bara för att Fantomen spöar Batman så behöver ju inte det betyda att jag inte gillar den gamle läderlappen också.

Slutligen när jag stod vid kassan så fångades min blick av ett par brandgula ögon som jag mött många gånger förr. Varenda gång jag stått i den där kassan sedan jag flyttade till Kalmar har samma blick mött min och den här gången så fick Gruffalon följa med mig hem också. Jag älskar honom. Nu måste jag bara se till att försöka hitta några av böckerna om honom också, så jag lär känna honom ordentligt!


3 kommentarer:

  1. Den kokboken fick jag i julklapp av lillebror (på inhandling av mor förvisso men ändå!) för ett antal år sedan. Den är helt underbar även om jag inte har klurat ut en av ingredienserna än.. =)

    SvaraRadera
  2. Vilken är det du inte lyckats klura ut?

    SvaraRadera
  3. Åh... resan till Landet Längesen... har jag älskat sedan barndomen. Har någonstans ett tummat, nött, ganska sönderfallet exemplar som nog trycktes när boken först gavs ut. Jag misstänker att den har präglat mig mycket när det gäller min fantasivärld... Den där kokboken skulle jag gärna lägga händerna på också!

    SvaraRadera