12 jan. 2010

Livet, universitetet och allting

Sitter och bläddrar på ett tiotal hemsidor tillhörande högskolor och universitet. Jämför kurser, lägger ihop poäng, planerar, funderar.
Det första beslutet var valet mellan en naturinriktad linje och att läsa litteratur. Här kommer en liten översikt:

Fördelar med natur:
  • Det kommer troligtvis ge mig jobb.
  • Jag är intresserad av ämnet.
Nackdelar med natur:
  • Jag är inte tillräckligt bra på matte för att bli något jag verkligen vill bli.
  • Jag är rädd att det knäcker mig.
Fördelar med litteratur:
  • Jag kan gå precis hur långt som helst.
  • Jag tror att jag kommer klara det.
Nackdelar med litteratur:
  • Det blir svårt att få jobb
Så det blir litteratur. När jag berättade det för mamma lät hon besviken. Jag är också besviken på mig själv. Besviken för att jag inte räcker till.
Som ni säkert vet så avslutade jag frivilligt min fyra års långa sjukskrivning i februari förra året. Sedan dess jobbar jag på att avsluta gymnasiet vilket jag vid snart 29 års ålder inte klarat av än. Jag känner av det hela. Jag känner av det så väl. Är konstant spänd till bristningsgränsen och just nu är det svårt att få någonting gjort för att hela jag låser mig, men jag skall klara av studierna. Jag skall göra klart gymnasiet och börja på universitetet till sommaren.
Säg mig då, är det bättre med en misslyckad naturutbildning bakom sig, eller en lyckad litteraturinriktad?

4 kommentarer:

  1. Du kan alltid läsa natur när du klarat av din litteratur utbildning. Jag tror du klarar av att gå hur långt som helst!

    SvaraRadera
  2. Ingen fara! Man kan alltid bygga på något när man läser humaniora. Det är svårare vid en naturvet.utbildning.

    SvaraRadera
  3. Vänta nu.. vaddå "Inte klarat utav än". Du har ju kommit halvvägs ( såvitt jag förstått ). Det är längre än vad jag tagit mig inom det akademiska.. =7

    Och jag tror helt klart på Litteratur. Det har jag gjort hela tiden jag känt dig.

    SvaraRadera
  4. ..och jo.. "Du har tagit dig halvvägs och är fortfarande kvar på samma spår" <- menade jag ju såklart. =)

    SvaraRadera