2 juni 2009

Att söka jobb är ett heltidsarbete!!

Fick just veta att jag efter den här lekstugan måste praktisera för att få socbidrag. De påstår att det är så reglerna ligger, men jag har inte hittat den klasulen i socialtjänstlagen. Som vanligt.
Det är så underbart ironiskt.
"Att söka jobb är ett heltidsarbete!!"
är ju en klassisk mening vi nog alla hört till leda, men uppenbarligen vill de då inte att man Skall söka jobb med tanke på att de tvingar en till att arbeta gratis i några månader i stället. Eller skall man ha TVÅ heltidsarbeten för att få socbidrag?
Visst, det är skönt att vi har ett socialt skyddsnät och whatever, men det vore ännu bättre om det vore logiskt och konsekvent - eller om det i alla fall bara försökte vara det.

1 kommentar:

  1. Antar att du är inne i Jobb och utvecklingsgarantin då när du ska ut på praktik. Gick ur den för 1år sedan, när jag var med där så jobbade (praktiserade som de kallar det) jag gratis på en skola (jag är utbildad lärare) mellan Feb-Juni och på ett café i 6v. Jag kan erkänna att när man är på en skola mellan 7.50 - 15.30/16.00 varje dag så är man inte direkt i form att sätta sig ner och leta efter jobb också. Lycka till.

    SvaraRadera