31 dec. 2008

Kattannonser

Efter moget övervägande och stort inflytande från en grå katthona vid namn Gaia som var på besök har jag och Oscar slutligen kommit fram till att vi skall skaffa en katt tillsammans. Således tittar vi på kattannonser. Kattannonser är för övrigt ett roligt ord och jag hade trott att det skulle bli roligt att läsa dem. På sätt och vis är det också roligt, men på andra sätt får det mig att gråta blod.
Vad får egentligen folk att skriva typ tre ord i sin annons när annonsen i fråga inte kostar per ord? Hur svårt är det egentligen att faktiskt skriva relevant information och kanske stava lite rätt? Det är en gåtor utan svar.
Är det inte meningen att man skall få svar av annonser, inte massor med extra frågor?

Här kommer några typiska annonser som jag läst i dag:
Snäll katt söker tryggt hem
Vi har en snäll katthona, eftersom det var första gången vi skaffat katt, så gick det inte så bra som vi trodde, hon är 6 månader och är jättesnäll och go.
Okej? Varför gick det inte så bra? Vad är det för fel på katten? Hur svårt är det att ha en katt egentligen? Ja-a, de är verkligen hemskt krävande djur som man verkligen måste ha mycket kunskap för att kunna ha hemma. Vad de vill säga är nog att katten inte är rumsren och att de är för lata och korkade för att kolla upp lösningar till problemet.
Kattungar
Kattkillar söker hem.
Födda i juni och september och är äldre än 12 veckor.
Gosiga sängvärmare!
Avmaskade, vana vid kattlucka.
Vid intresse maila! Jag kan skicka fler bilder!
Radbyte är bra, IA IA! Dessutom är det ju hemskt viktigt att veta att katterna är bra sängvärmare och vana vid kattlucka. Det här är ändå en av de bättre annonserna, men man får fortfarande inte reda på någonting praktiskt taget, särskilt inte den viktiga punkten - fungerar de som innekatter och är de rumsrena?
Kattungar
5 st kattungar behöver nya hem .. 4 honor 1 kille.
Honorna är gråa (grå spräckliga)
Hanen svart ..(svart spräcklig)
De är nu ca 5 veckor .. runt 12 veckor är de leverans klara.
Åter igen dessa radbyten, och vem i helsike sade att man delar upp meningar med hjälp av mellanslag två punkter mellanslag? Särskrivning tycks dessutom vara religion i annonser.
Katt
Ska göra mig av med min ena katt. Han är orange , 4 år gammal , mycket snäll å väldigt kelig. Undrar ni över nått så fråga.
Jag undrar över ganska många saker. Exempelvis varför man skriver en så dålig annons att folk är tvugna att fråga saker när man helt enkelt kan skriva mer information från första början? Att katten är orange syns på bilden av en orange katt ovanför annonsen, men är han rumsren? Ute- eller innekatt? Van vid barn och/eller hundar? Varför används blanksteg innan kommatecken? Är du dum i huvudet? Sådana frågor.
En hel vit och en mörkare små änglar
Nej! Stopp! Alltså, jag pallar inte ens mer än att citera rubriken. Den är hemsk. Den är fruktansvärt hemsk. Små änglar? Vänta lite, är det katter med vingar, för en sådan vill jag ha! *läser annonsen och dör lite inombords* Nähä... bara katter. Särskrivna katter.
2st katter
Hej säljer nu våra katter på 24veckor, pga av allergi.
Ingår kattmat, låda, klös spelare.

Oook-ej. Är det honor eller hanar? Är de rumsrena? Är de tama över huvud taget? Avmaskade? Registrerade någonstans? Fått några sprutor? Har de rabies? Vad är en klös pelare? Frågorna bara hopar sig.
"de är innekatter men har energi och behöver komma ut"
Ovan är ett utdrag ur en annons jag undrar över. Så alla innekatter som fungerar som innekatter har ingen energi utan ligger bara lealösa hela dagarna? Som små mjölpåsar utspridda över möblerna. Ack... om det ändå vore så väl.
"Två söta kattungar födda 15 september (12 veckor 8 december)är nu redo att flytta från sin mamma lagom till jul.
Kattungarna är rumsrena och går på låda.
"
Sedan följer en lång beskrivning av hur katterna ser ut, vilket man ju faktiskt kan se på de TRE upplagda bilderna. Det hade däremot varit aningen mer intressant att veta vilket KÖN ungarna har.
Söta ungkatter
Två välartade tillgivna ,sociala och rumsrena ungkatter ,födda i slutet av maj.
Ja, för det är ju före kommatecknet som mellanslaget skall komma. Vi skall inte ens tala om hur bra det är att tala om vilket kön kattjävlarna har, din rövhatt.
2st Söt ute-ine katter
svart & vit han katt. 5 månader gammal.
grå hon katt 2år gammal
*gråter blod* En del människor förtjänar bara inte att få komma i närheten av ett tangentbord, en penna eller någonting annat som kan användas som skrivdon under resten av deras liv. Ungefär som Jan Guillou.
"Hej.
Försöker hitta ett nytt hem till min lilla "SNUTTAN". då jag ska flytta till 3dje våningen och nu bor ja på första våningen. har fått gått som hon har velat. så känns det inte rätt.. har provat o ha henne inne nu tills det är dags. men hon trivs inte.. hon vill kom ut..
hon är över året. blir 2 i sommar.
hon kan va med kattungar. men jag är inte helt hundra. hon är värkligen ett jätte kellig katt. sover gärna me dej i sängen om hon är inne på natten..
Hoppas kuna hitta ett nytt hem till henne så jag slipper ta bort henne när jag flyttar.
¨
Hoppas det finns nån där ute som vill ha henne..
hon är avmaskad.
Ring för mer info..
Mejlen är lånad! "
Okej att katten heter "Snuttan" och att du borde flytta till en skola och lära dig skriva i stället för till en lägenhet, ditt ärkemiffo. Du har alltså ingen förmåga att skriva rent, du skall flytta och du TROR att kattfan KANSKE är med kattungar? Sedan hotar du med att ta död på katten som du uppenbarligen inte lyckats tagit hand om så här långt och avslutar med en blocket-klassiker: Du har ingen jävla mailadress. Det är ju så SVÅRT att skaffa en. Fy fan. Jag hoppas katten rymmer och hittar en människa som inte är efterbliven. Nej, att kalla dig efterbliven är fan en skymf mot efterblivna. Du är helt jävla hjärndöd och sådana som du borde inte släppas inom tio meter från något djur över huvud taget (inklusive efterblivna).

Så. End of rant.

7 kommentarer:

  1. Jag älskar när människor som inte själva kan stava gnäller på andras stavfel. "Tvugna" någon?

    SvaraRadera
  2. Mina favoriter är nog "på grund av av" och klös spelare. Vad är en klösspelare? Spelar den musik när katten klöser på den?

    Och jag älskar verkligen när någon inte ens kan skriva sitt namn eller ens kan tänka sig att det inte behöver vara ett stavfel utan helt enkelt kan vara slintande tangenter..

    SvaraRadera
  3. Den enda förklaringen är att det är "SNUTTANS" ägares pojkvän som surmulet dykt upp. Kan inte se någon annan anledning till att lusläsa texten och gnälla på ett eller annat slarvfel, eller jämföra "tvugna" med "2st Söt ute-ine katter". Därmed säger jag; Anonym - din flickvän suger bara nästan lika mycket som du själv, hon vågade i alla fall sätta ut sitt namn i annonsen.

    SvaraRadera
  4. Alv och Yvonne Diana: Ni har inte funderat på att det kan vara så enkelt som att jag inte har ett google/openID/whatever-konto? Alla är inte ute på blogger.com med konspirationsförsök i sinnet, mina modiga små internetkrigare.

    Jag är också fullt medveten om att tangenter kan slinta. Min egentliga kritik av Yvonne Dianas rövhårsskådande gick verkligen er båda över huvudet, eller hur? Då kommer den i repris här, i mindre subtil grad för er som behöver allting i klartext:
    Det måste vara tungt att vara så självupptagen, trångsynt och småsint att man inte har annat att göra än att se ner på andra människor.

    För vet ni vad? De här människorna kanske inte kan stava, men de låter inte det hindra dem från att sträva efter att leva lyckliga liv. De har inget behov av att slösa sin tid på att gnälla över andra människors totalt ovidkommande svagheter på internet medan de låter sig själva begränsas av andras presumtiva åsikter om dem.

    Det betyder att de vinner.

    Nu har ni förlorat nyhetens behag och det var det enda behag ni hade så ni kommer inte höra av mig igen. Det är något av en besvikelse hur korkade ni faktiskt visade er vara, jag hade hoppats på större utmaning än så från er.

    Jag hoppas att du hittar en katt som passar dig, Yvonne Diana. Ha det bra, du verkar behöva det. :)

    SvaraRadera
  5. Men... Du är ju fortfarande anonym :3

    SvaraRadera
  6. Klös spelare låter som att man får med en portabel spelare i något landslag eller nått, som katten får klösa på när den vill.

    Låter rätt kul, men det kan bli svårt att sova i all den skrik och gråt som kan uppkomma av den sönderrivna fotbollsnörden :)

    SvaraRadera