6 nov. 2008

Ibland saknar jag Hallsberg

I morse och förmiddags när jag knallade runt i Hallsberg kom jag fram till något underligt - ibland saknar jag verkligen den hålan. Där vet jag var allt finns, där vet jag hur jag hittar sakerna jag gillar och människorna som gör dagen lite gladare. Här kommer en förteckning av mina absoluta smultronställen i Hallsberg - de få sakerna som gör att hålan förtjänar en eloge trots allt:

PeWe konditori
Västra Storgatan 11
Ett mysigt fik där man kan få världens bästa köttbullebaquetter och universums mest suveräna negerbollar. Neutral och lugn inredning, trevlig personal (nu när de slutat försöka kristna mig) och sällan mycket folk.

Sten & Kristallboden
Västra Storgatan 2
Mysigaste "flumaffären" i alla världar. Där kan man alltid få ett gott råd, en trevlig pratstund och min favoritrökelse till resonabelt pris. Alla stenar man kan tänka sig behöva finns läckert framlagda bland drakar, smycken och magiska hjälpmedel. Att ägarinnan är en av de mest behagliga människor jag haft äran att stöta på gör ingenting sämre direkt.

Hallsbergs Bibliotek
Västra Storgatan 10
Mitt favoritbibliotek främst av nostalgiska skäl. Jag minns fortfarande den ljuva tiden utan datorer då vi brukade sitta nere i arkivet och läsa på eftermiddagarna efter skolan. Det är ett trevligt bibliotek med skön sortering och dessutom en bibliotekarie så underbar att man bara vill ta med honom hem och ha honom i en bur.

Stigs Bokhandel
Västra Storgatan 7C
Även fast den inte längre ligger kvar i den mysiga gamla lokalen borta mot arbetsförmedlingen till så är det ändå min favoritbokaffär. Inte för att utbudet är annorlunda eller priserna särskilt låga, utan för att där jobbar en man som gör att man blir alldeles lycklig inuti. Han känner alltid igen en och minns vad man tycker om för böcker, ja han skulle helt klart passa i vilken saga som helst och jag är glad att han bor i min.

Nannas Garn
Nytorget
När det kommer till garnbutiker så är den här utan tvekan bäst. En utomordentligt trevlig kvinna finns alltid där för att språkas några ord och hjälpa till när man behöver det. Dessutom har de ett stort utbud med underbara garner som bara gör att det kliar i fingrarna att få göra någonting av dem.

Arken Zoo
Trädgårdsgatan 13
En djuraffär som är bra mycket större än man förväntar sig av lilla Hallsberg och med allt man kan tänkas behöva till sitt husdjur - eller om man inte har ett husdjur: alla husdjur man kan tänkas vilja äga. De fluffigaste hamstrarna och de piggaste gerbilerna hittar man tveklöst här.

Linds Ur & Guld
Västra Storgatan 1
Oavsett om man vill ha ett nytt hål i öronen eller något nytt att stoppa i hålen i öronen så är det här stället tveklöst värt ett besök. Trevlig och kunnig personal, lyxigt utseende på affären och ändock resonabla priser.

Hallsbergs Hälsokosthandel
Stortorget 1
En urtrevlig butik där man kan finna allt från mumsiga teer till lyxigt fairtradeshampoo. Alltid trevligt bemötande och hemtrevlig lokal med stort utbud.

Skomakare
Stortorget
Jag vet inte exakt vad skomakaren heter eller exakt vad det är för adress, men det ligger precis vid Hälsokosten. Jag har personligen inte träffat skomakaren, men älskar honom villkorslöst för att han räddade mitt senaste lajv. Mamma lämnade in mina trasiga gamla näbbstövlar från Artonhundrafrösihjäl som spruckit totalt vid båda sulorna. Dagen därpå var de som nya igen och det kostade nästan ingenting!

Förutom detta kan jag också meddela att den bästa grillade kycklingen finns på Konsum, bästa vitlöksbrödet på ICA, trevligaste pressbyrånpersonalen på tågstationen, mest italienska pizzorna på det där stället som förut hette Oscars och den mest fantastiska mamman i världen hittar man i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler. Så det så.

1 kommentar:

  1. Jacob tror jag han heter, han har räddat mina skor via pappa någongång också. Ska nog ta med mig mina skor hem någongång om jag inte hittar någon bra nisse här i Varberg.

    Aaah.. Arkivet ja.. Massor med godis på Melodys och sedan läsa serier tills ögonen blödde. =)

    SvaraRadera