10 okt. 2008

Eget bibliotek



Drömmen om ett eget bibliotek lever kvar i mig, lika tydligt som den gjorde redan för tio år sedan och för femton år sedan, kanske till och med tidigare än så. Hyllmeter efter hyllmeter i mörkt trä prydda med otaliga vackert inbundna volymer. De vackraste böckerna står i fina bokställ med framsidan ut mot betraktaren så att man verkligen kan njuta av omslaget. Här och var finns små drakar, kristallkulor och mystiska föremål. I glasmontrar skall de mest fantastiska handskrivna böckerna ligga uppslagna med en diskret belysning samman med relevanta föremål som kan härledas till skriften.
Mitt i rummet skall det stå ett biblioteksbord med sliten träskiva och en bekväm fåtölj, lagom nedsutten. Vid fotöljen skall det stå en golvlampa och det måste stå en stor kopp te på bordet. Under fötterna en orientalisk matta i dämpade färger.
Samma dröm. Mitt privata bibliotek i huvudet har sett likadant ut i alla tider och kommer förmodligen att göra det tills den dagen när jag dör.

Men vad har jag då? En och en halv dåligt organiserad bokhylla. Helst skulle jag vilja ha fler, men av någon anledning så ser sambon bokhyllor mest som dammsamlare och inser inte att de är de mest fantastiska föremålen i världen och att ur inredningssynpunkt finns det ingenting vackrare än en välsorterad bokhylla.

När jag blir stor skall jag bo någonstans där jag kan ha ett privat bibliotek, tills dess får mina stackars böcker ligga kvar i plastpåsar hos min mor, eller trängas i lågprishyllor från IKEA.

Förlåt böcker, jag lovar att gottgöra er.

1 kommentar:

  1. En kopp te mitt i ett bibliotek, är du gaaalen!!!
    Hur som helst. Jag samlade på alla böcker förr, men sen kom jag fram till att det inte var min kopp te. Nu är det mer låna-av-nån-annan-och-läsa som gäller. Så många av mina egna böcker ger jag bort nu om någon vill ha dem. Flera av dem har jag samlat på mig för att de inte skulle gå ett hemskt öde till mötes för att någon flyttar. Man får inte slänga böcker!!! De måste skyddas! Jag har till och med en bok av Dr. Phil.
    Men jag har endå ett litet, men fint bibliotek som jag är stolt över och sakta bygger ut: Biblioteket med böcker om självhushåll och därom besläktade ämnen. Jag tror jag har runt 20 böcker där nu, samt de flesta tidningen Åter-tidningarna.

    SvaraRadera