23 sep. 2008

Porr och prostitution

I dag har jag diskuterat porr och prostitution. Det hela började på ett nätforum där någon tog upp filmen Lilja 4-Ever och hur hemsk den är. Diskussionen urartade snart till att handla om hur hemskt det är med prostitution. Jag gav mig in i debatten för att jag tycker det är en mycket tydlig linje mellan att frivilligt arbeta med att sälja sin kropp och att bli tvingad till det. För vet ni, det finns faktiskt folk som väljer att bli horor. Om jag inte hade sambo skulle jag mycket väl kunna tänka mig ett nytt karriärsval. Jag menar, jag har redan arbetat till och från i porrindustrin under tio års tid. Det är inget stort eller konstigt steg.

När jag påpekade det var det någon som skrev: "Tror du inte att det skulle kännas äckligt att ha sex med män som du inte är attraherad av?"
Vilket är en intressant tanke. Nej, jag tycker inte det är äckligt att ha sex med män jag inte är attraherad av. Det har jag haft ett antal gånger gratis av olika anledningar och jag skulle helt klart ha föredragit att få betalt för det. Dessutom har jag fördelen av att ha en mycket livlig fantasi vilket lätt förvandlar vilket miffo som helst till en ung Christian Slater, en Uruk-Hai eller något annat megasexigt.

En bekant skrev något annat i diskussionen som jag älskade. Med fullfjädrad ironi:
"Tyst. Kvinnor skall använda sin valfrihet till att göra rätt saker."

Det är så sant. Så länge kvinnor vill vara moraliskt korrekta och rättrådiga och duktiga skall de ha möjlighet att göra precis vad de vill. För ingen vill ju visa upp sig näck eller ha sex med folk för pengar. HA!
Sälja sin själ går utmärkt, sälja sin hjärna ännu bättre, men sälja sin kropp - ja då kommer pekpinnarna fram.

Som en gång i ett förflutet kom en killbekant fram till mig och sa: "Vet du, du behöver inte ha sådär djup urringning för du är söt ändå."
Om han i stället hade sagt till någon annan: "Vet du, om du har djupare urringning blir du sötare." så hade det blivit ett ramaskri, men nu tog han alltså på sig rollen som Feminismens Försvarare och då blev det helt okej att anmärka på min klädsel och mitt val om huruvida jag vill flasha halva mina tuttar (eller hela) för världen eller inte.

Problemet ligger nog i att så många smäller ihop sex och kärlek till en och samma sak. Newsflash - det ÄR INTE samma sak. Det är två helt olika bra saker som ibland kan kombineras och bli jättebra, men som också är hur härligt som helst var för sig.

5 kommentarer:

  1. Jättebra och tänkvärt inlägg! Och ja jag håller med dig.

    SvaraRadera
  2. Prostitution är inte värre än att ta hand om folk på ålderns höst, man tar bara hand om ett annat behov än att torka dem i baken för att de inte når.

    SvaraRadera
  3. Bravo. Mycket samma som jag försökt tvinga i folk de senaste.. ur.. länge.
    Ett bra inlägg jag kan ha och peta på folk. Fast.. säker på att tråkblogger inte har en sådan där äcklig terms of use? Meh. Inte så att jag tror att någon kommer anmäla dig ändå :P.

    SvaraRadera
  4. Självklart borde folk få välja hur de vill använda sin egen kropp. Jag anser att det snarast borde legaliseras eftersom det skulle öka upp insynen så att man kan försäkra sig om att de som ägnar sig åt det gör det av eget val och så att de som väljer att göra det idag fast det är olagligt kan göra det under säkrare former.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig. Det är kvinnans rätt att prostituera sin kropp till sex så som de har rätten att sälja den som beniga klädhängre.

    SvaraRadera