15 sep. 2008

Ederias Kalk

Självklart var min nojja helt i onödan. Lajvet var helt enkelt urmysigt. I två bilar tog vi oss ned till mörkaste Småland och trots ett par timmars försening så gick det ganska bra att komma i ordning i tid. Tyvärr hade vi fått fyra avhopp, men vi klarade oss riktigt bra på sju personer också. På bilden till vänster har vi den blodtörstiga Rättva, hälaren Anor, rövarhövdingen Folke Grävling, hästskojerskan Heda, tjuven Kråka, änkespindeln Vargaz och så jag själv som lönnmörderskan Kalla Brand.

Det var kallt som satan, men kaminen i militärtältet räddade nog livet på oss alla och mina fantastiska jägarstrumpor räddade nog mig personligen.

Vi hade en intrig med en mystisk skattkarta, men även om vi gick och viftade med den konstant så blev det liksom aldrig mer med det, vilket är synd. Ingen brydde sig ett dugg. Tur nog så hade vi massor med intriger inom gruppen att spela på och jag lyckades sälja Kråka två gånger till olika personer.

Är lite besviken dock över mig själv och två olika fenomen som nog sätter måtten för att jag inte är en särskilt duktig lajvare egentligen. Det första är att jag inte kan låta bli att försöka ta hand om min grupp. Se till att alla äter, att ingen fryser, att alla mår bra. Det passar sig inte när man skall vara en ewul lönnmörderska, men det är så svårt att inte bry sig. Jag vill ju att alla skall ha ett bra lajv!
Det andra var faktumet att man alltid har lite för smarta roller med lite för hög överlevnadsinstinkt. De roliga sakerna händer med de som rusar rätt in i faran utan tanke på konsekvenserna, medan mina roller tenderar att tänka sig för och därmed inte råka ut för särskilt mycket.

Det var dock förjävligt kallt, oavsett tält eller kamin eller jägarstrumpor. Jag fasar lite inför nästa lajv om en månad då det rimligtvis borde vara ännu kallare. Visserligen skall vi bo i ett hus, men så vitt jag vet är det ett hus utan uppvärmning så vi får gosa ihop oss ordentligt för att inte frysa ihjäl har jag en känsla av. Men ett hus är alltid ett hus och eftersom jag skall spela byhövding så kommer jag ha mycket att göra under hela lajvet. Vi behöver för övrigt fler medlemmar i hövdingahuset, så hör av dig till mig om du vill komma som släkt eller vän! Det kommer att vara värt det, tro mig!

Lite har jag också kommit att hålla med de jag tidigare gnällt över. Gymnastikskor har inte på lajv att göra. Stretchtröjor i vitt t-shirtstyg har inte heller på lajv att göra. Ändå var det en väldigt stor blandning med folk och utrustningsstandard, vilket bidrog till att det blev en trevlig helhet.

Och byn. Jag vill inte ens tänka på byn, men samtidigt kan jag inte sluta göra det heller. Det är en fantastisk medeltidsby med massor av små hus utströdda över landskapet. Helt klart den snyggaste jag sett och till och med Svarta Galtens område får stryka på foten. Blev väldigt inspirerad till att fortsätta arbeta på vårt lajvområde, men jag vet bara inte när jag skall finna tiden till det. Innan snön måste vi i alla fall tjära klart husen och jag har några andra idéer om tak och väggar och nya små byggnader som jag vill börja på så snart som möjligt.

Sedan måste jag sy på fler lajvkläder. Kommer behöva fodra såväl byxor som mantlar för att överleva Blodspår och det lär bli ett jäkla jobb utan tillgång till symaskin. Är hemskt stolt över att jag alldeles själv sytt den korta kappan med huva som jag bär på bilderna i alla fall. Det började som en struthätta, sedan tog jag bort struten, så lade jag till lite päls, sedan blev den för trång så jag slitsade den i ryggen, men självklart så blev den ful i stället så jag slitsade den fram och lade till sist in en kil i ryggen. Nu tänkte jag göra den lite vidare och fodra den ifall den skall användas på fler kalla lajv - och det är nog troligt att den skall.

Nåväl, nu har jag snackat så mycket skit och skall i stället försöka jaga folk som vill deltaga i nästa lajv - Blodspår!






Alla i gruppen ville döda min karaktär. Nåja, nästan alla. =)

3 kommentarer:

  1. Du ser ut som en riktig lönnmördare! Urtjusigt! Såg inte ens att det var du faktiskt. Dolken är jättefin den med, du får gärna göra en åt mig och jag vill banne mig med på blodspår, har en drös med kläder som jag inte har fått chans att använda. =)

    SvaraRadera
  2. Ni gjorde mycket bra ifrån er på Ederias och jag ser fram emot att springa in i er på Blodspår!

    SvaraRadera