12 mars 2008

Vampiri suger

När Syskonskapet låg nere så startade jag, Tomb och Dubbe upp vampiri.se. Där drev vi sedan spelet under några års tid innan Syskonskapet åter startade upp och det blev på tal att flytta dit Vampiri igen - trots allt är det ju där det hör hemma.

Sagt och gjort.

Tror du att jag som trots allt slitit med skiten i flera år fick något tack? Tror du att jag fick någon jävla post i deras lilla "planeringsgrupp"? Nej. Enligt webmastern så hade "flera stycken" sagt att jag var dålig som spelledare. Jag fick dock aldrig veta VAD jag gjort som var så dåligt. Det ville han inte säga. Det lustiga är att ingen av de aktiva spelarna tycks ha blivit förhörda om saken. Det ännu mer lustiga är att han sedan handplockar en grupp som knappt kan ett skit om World of Darkness. Två brudar som bara spelar bög-rockstjärnor titt som tätt och varav den ena har upprepade gånger gjort fel när hon spelat och brutit mot regler. Tror du att han frågade runt vad folk tyckte om dem? Inte då. Självklart inte.

Är det konstigt att jag känner mig utpekad?

Jag försökte andas lugnt och fokusera på att det skulle bli omröstning om chatmasters när chatten var klar.

Sedan när chatten kom igång efter några månader (som det tog "planeringsgruppen" att skriva några få jävligt dåliga texter) så blev det helt plötsligt inaktuellt med den tidigare omtalade omröstningen. Folk i planeringsgruppen fick titeln "CM" och så fort man frågar om en omröstning så tjafsar det om att chatten inte är klar än.
En chat som Vampiri blir aldrig klar, så det är ännu en dålig ursäkt.

Jag ansökte som klanledare till Malkav. Jag tvingade min malkavroll att avgå från fursteposten eftersom man inte fick ha en bra post OFF och en IN. Alla vet ju att det är så jävla bra att blanda off och ingame, eller hur? Sedan fick jag höra att han inte fick vara seneshal heller och backade även från den posten... men vet ni vad, det FÅR MAN VISST. Tydligen ljögs det för mig bara för att bli av med mig och i stället få en furste som spelas en gång i halvåret för att spelaren (som visserligen är en jävkligt skicklig sådan) bor i Australien.

Är det konstigt att jag känner mig utpekad?

Sedan skriver de om hela regelsystemet, med anledningen att det är "för krångligt för nybörjare". Lustigt att det fungerade i ungefär tio år i chatform innan det blev för krångligt. Lustigt att tusentals spelare världen runt har spelat det här i över ett jävla decennium utan att behöva förenkla reglerna.
Hur är reglerna förenklade? Ja, helt plötsligt så finns det bara tre siffror att bry sig om, fysik, sociala förmågor och mentala förmågor. Punkt. Om man då skall följa siffersystemet så är någon med maxad fysik lika bra på att slåss som han är på golf och att hota folk. Intressant, eller hur? Väldigt välbalanserat.
"Jamen, man får ju rollspela sig fram till det..."
Då har man ett sifferfritt system totalt. Antingen eller. Inte några meningslösa värden som över huvud taget inte går att använda i spelet.

En av mina karaktärer spelar undercover som en annan klan och med ett annat utseende. Det är mycket vanligt bland folk med obfuscate. Helt plötsligt blir jag förhörd som fan av CMarna och de vill veta detaljer om rollen som de inte har att göra med. (Särskilt som den ena av dem är världskänd för att metapsela) Vad fan? "Men är han reggad?" "Ja, han är reggad." "Bevisa det."
Jag skall inte behöva bevisa det. Allt de behöver veta är att han är reggad och om de tror att jag sitter och ljuger kan de fara åt helvete.

Och nu skall plötsligt ALLA roller man vill spela i sin egen klan som klanledare godkännas av CM. Så om man vill spela en jävla NEONAT i sin egen klan måste den reggas.

Så har vi den underliga jävla regeln om att man får spela roller utan att regga dem om de är under sjuttiofem år.
Under sjuttiofem? Varför just sjuttiofem? Det är ingen gräns där. Det finns ingen som helst anledning till att just välja den siffran.
Nåja, idén är rätt okej även om jag är säker på att den kommer att missbrukas framöver.

Sedan blev det tal om Månadens Chatrum. Okej. Det är väl en rätt bra plan, men helt plötsligt och vips så blev det veckans chatrum i stället. För det är ju så många som spelar flera gånger på en vecka...? Nej, det är det inte.

Åh, det finns ett nytt elysium i staden. För att furstens spelare bad om det. EN spelare bad om ett rum och genast skippades omröstningen man tidigare haft om ifall det skulle bli ett extra rum.
På elysium får vampyrer vara sig själva för en stund. Det finns inga regler sagda eller uppskrivna, men ändå kan rollerna få reprimander om de gör sådant som seneshalen inte gillar och som denne påstår är regler. Sedan blev det snack om att man skulle ha någon slags inträdesbiljett, men lyckligtvis slopades den snabbt.
Däremot är det lustigt att ungefär hälften av de som hänger på elysium är jävla människor, eller ghouler. Generellt sett brukar inte ghouler få hänga med vampyrer utan att deras mästare är med, men det är väl någon mer nymodighet som är "enklare för nybörjare".

Om man frågar den ena av CM:arna någonting får man för övrigt aldrig något svar, för hon vet inte. Hon vet inte simpla jävla saker som hur länge ett blodsband räcker... och när saken utreddes så börjades det skapas nya regler igen i stället för att kolla upp de som finns.

Åh, så var det intriger. Helt plötsligt bestämmer sig CMarna för att skapa en stor jävla intrig om kraftfält och shit över staden som kommer att förändra rollers liv fatalt... och de säger då till mageledaren att "Det finns en enorm mängd negativ energi i hamnen också. Men det är inte lika uppenbart. Den "känns av" i hamnen. Men det går inte att hitta det egentliga centrumet. Även om mages gärna får försöka leta."
Magiker kan se energi. Att de inte skulle kunna hitta kraftkällan är fullkomligt löjligt.
Så här skapas det alltså intriger utan att de som skapar intrigerna kan spelet? Bra. Men det blir värre. Varje gång man påpekar ett fel hos CMarna så förnekar de ALLT.

Exempel: "angående cearnen och mage och magi och kraftfält etc.. Var egentligen meningen att berätta för dig om något hon behöver ha hjälp med för att göra klart, hon behövde helt mage synvikel på saker"

Lät det tidigare citatet som en fråga? Nej. För det var ingen fråga. Förutom i efterhand, när de kommer på att de gjort fel. Då ÄNDRAR de i historian.

Som när de kallade sig själva för CM över forumet innan sidan var klar, när de bara räknades som "planeringsgrupp" eftersom en CM skall röstas fram... och det påpekades. Då gick de genast och ÄNDRADE alla platser på forumet där de tidigare skrivit CM och sa "Meeen viii är baaara planeringsgruppen... det har vi alltid sagt."

Få se nu, vad har vi? Vi har en grupp om tre CM, varav ingen av dem har särskilt stor eller utbredd kunskap om WoD. Det hade varit okej med okunskap om man var beredd att fråga, men i stället skapar dessa människor helt NYA regler och bygger helt om flera olika rollspel så att de skall fatta dem bättre.

Vad får folk till följande: "Oh vad jag vill spela World of Darkness, för det är så bra spel" och sedan skriver de om HELA JÄVLA SPELET?

Flera spelare har redan lagt ned helt och jag är - konstigt nog - för första gången på tio år redo att följa dem.

Skiten har slutligen börjat överskugga nöjet.

9 kommentarer:

  1. Yay.. Ge människor makt och se hur det går.. *himlar med ögonen* Alltså kan man lika gärna skita i att ha ett system överhuvudtaget och sedan bara låta folk slåss om saken med sina überroller.

    Pinsamt nog skulle säkerligen det fungera bättre..

    SvaraRadera
  2. Detta har jag hört talas om förrut.. *suckar djupt och dramatiskt* Jag hade faktiskt tänkt att bli en aktiv medlem på vampiri. Men jag vet inte om jag skulle palla med dessa makt-glada männsikor som sitter och skriver om allt. Jag har sälv rollspelat och även lajvat WoD. Men ska de hålla på så där så är det inte värt det.
    Människan och hans eviga dårskap!

    Kanske borde sidan aldrig ha flyttats tillbaka till syskonskapet? Kanske.

    SvaraRadera
  3. *Skrattar* Alla regler är riktlinjer, jag frågar och sedan gör som jag vill! Min enda uppgift är mot dom jag spelar emot.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet, kunde inte sagt det bättre själv.

    SvaraRadera
  5. Vampiri suger inte. Bara de som styr chatten.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår om du är sur, men ge det en chans till! Om man bara som piraten skrev så funkar det, skit i ledningen dom suger som sagt.

    SvaraRadera
  7. Amen to that!

    Blev också förhörd om saker som var helt orelevanta.

    SvaraRadera
  8. Ja, herregud.. Har följt på forumet vad det är som sker med Vampiri och det har ju inte varit en trevlig läsning.
    Vad är det för snack om att man måste få ett godkännande på sina karaktärer? Så är det ju inte i Langtrue-chatten, så varför måste det vara nödvändigt i Vampiri?

    SvaraRadera
  9. Slutligen dags för Requiem kanske?

    Då är jag på...

    SvaraRadera