26 mars 2008

Overkligheten rekryterar

Kriget mellan Verkligheten och Overkligheten trappas ständigt upp. Soldater på båda sidor faller i striden och larmet ljuder över allt annat. Samtidigt är det fullkomligt dödstyst.

Du skall veta att Overkligheten behöver dig i den här striden. Overkligheten kräver ditt stöd och din insats.
Tror du att du inte kan leva i nuet och sköta dina sysslor, men samtidigt strida för Overkligheten? Klart du kan! Du kan vara spion, detta är ett privat krig om du vill. Det är mellan dig och Verkligheten.

Varje gång du öppnar en skönlitterär bok eller en bok med poesi så tar Verkligheten ett steg tillbaka.
Varje gång du berättar en saga för någon eller kryddar en berättelse bara litelite för att den skall bli extra värd att lyssna på så snubblar Verkligheten till.
Varje gång du fullkomligt uppslukas av en film och lever med hjältinnan eller hjälten i varje hjärtslag så drar Verkligheten efter andan.
För alla de gånger du talar om påhittade personer som om de verkligen finns så dör Verkligheten en smula. Alla de gånger du gråter eller skrattar med eller åt ett fantasifoster så tar Verkligheten sig åt hjärtat.
När du skapar, när du skrattar, när du fantiserar och lever dig in, då retirerar Verkligheten steg för steg åt de skyskrapor är de små grå männen bor.

De små grå männen kan behålla Verkligheten.
Jag har ingen nytta av den.
Du har ingen nytta av den.
Vi har ingen nytta av den.
Låt dig rekryteras i dag!

1 kommentar:

  1. Jag kommer strångt att leva i mitt tornrum i den mest patetiska borg någon någonsin skådat! Jag vägrar ge vika! Verkligheten kommer att kvävas i mitt rum fyllt av fantasifoster, magiska böcker och underbara bilder! Verkligheten ska bekämpas! Hos mig stannar den inte länge!
    Seger åt overkligheten! *ställer sig och gör salut*

    SvaraRadera