22 jan. 2008

Alv är ansvarig!

Jag satt och tittade igenom min skivsamling häromdagen och kom fram till att Alv är ansvarig för en helsikes massa band och artister som jag lyssnar på i dag. Detta berättade jag för Alv och genast krävde hon givetvis ett tribut-blogginlägg.

David Bowie - Om inte Alv tvingat mig att titta på Labyrinth så hade jag aldrig fastnat. Det är något visst med en trollrufsig Bowie som spatserar omkring i glittriga kläder och tights som avslöjar på tok för mycket (lite?). Labyrinth har sedan följt mig genom åren, från att jag förlorade oskulden med den snurrande i skivspelaren till i dag då jag försöker bestämma mig för varifrån jag skall köpa den på DVD. Bowie finns väl representerad med flest skivor i min samling och har även fått epitetet "husgud".

Frank Zappa - Titties and Beer fnissade man gott åt i början av tonåren och jag upptäckte häromdagen att man fnissar lika gott åt den i dag. Tack vare YouTube har jag också nu kunnat se framträdandet i stället för att höra det på ett gammalt avspelat band.

Beastie Boys - You got to fight for your right to party och så vidare. Den låten kommer alltid att vara underhållande även om jag inte lyssnar så mycket på bandet i övrigt.

Alice Cooper - Alv var den som första gången spelade Posion för mig. Jag var fast. Jag var lycklig och kärleken håller i sig än i dag trots dåliga covers. Alv räddade även min mentala hälsa när jag var på fest och någon slängde på en discoversion av poison. Med fara för sitt eget liv kastade hon sig dödsföraktande mot datorn och bytte till originalet innan jag hann komma till fosterställning och öppen gråt.

Kizz - Ännu en del av rockhistorien som jag förmodligen aldrig upptäckt om inte Alv varit med i bilden.

Det finns med all säkerhet fler band, men dessa var de som dök upp i hjärnan just här och nu. Tack för att du berikat min musiksmak, darling!

1 kommentar: