29 sep. 2007

Magisk höst

Klockan är sju på morgonen och jag stod just och såg ut genom mitt köksfönster, hänförd av det faktum att nu är hösten här. Inte förr och inte senare, precis nu har min höst anlänt.
Det är dunkelt ute och parklyktornas runda klot på sina stolpar lyser fortfarande mjukt. På den regnvåta asfalten ligger drivor av löv och träden skiftar i grönt, rött, orange och gult. Jag hörde vinden och kände doften av regnvåt mylla som blandade sig med doften av mitt te med äpple och kanel som jag just bryggt.

Om en liten stund skall jag vira en mjuk halsduk om halsen och ta en långpromenad med hunden genom min höstvärld. När jag sedan kommer in, lite frusen, så kommer jag tappa upp ett varmt bad som ångar doften av rosor och sedan kura ihop mig bland soffkuddarna med den sista Harry Potter-boken.

Ja, gott folk, jag har inte läst den än. Den har länge legat i bokhyllan och först nu är tillfället rätt. Det finns ingen annan tid än hösten som lämpar sig så bra för magi och litterära resor till andra världar.

2 kommentarer:

  1. Precis så känner jag också :)

    SvaraRadera
  2. Stackars de som bara blir nedstämda, vi andra blir överlyckliga istället. Perfekt tid för korta kjolar, fina paraplyer, mängder av te, drivor med böcker och staplar med ljus.

    SvaraRadera