24 sep. 2007

Huvudologi


I Terry Pratchetts böcker pratar häxorna ofta om "huvudologi". Först trodde jag att det var väldigt likt psykologi, men häromdagen upptäckte jag en beskrivning av skillnaden mellan de olika lärorna.

Exemplet lyder som följande:
Om du går till en psykolog och säger att du är jagad av ett stort monster så kommer han ägna mycket tid åt att övertyga dig om att monstret inte finns.

Om du går till en huvudolog och säger att du är jagad av ett stort monster så kommer hon att ge dig en pall och en stor påk.

Med detta i åtanke så har jag nu köpt Zombie Survival Guide och läser för fullt. Jag vet redan varför en motorsåg inte är lika bra i verkligheten som på film och att det är att föredra att bo i lägenhet när zombierna dyker upp.

Mycket behändigt. Nu skall jag läsa vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar