2 aug. 2007

Magic VS Pokémon
















I dag konstaterade jag att jag ibland känner mig väldigt, väldigt gammal. Jag såg att Pokémon var på schemat för kommande NärCon.
Allt jag kan tänka på när jag ser Pokémonkort är småungar. Kanske tio år gamla, tolv som max, men då är de egentligen för gamla för att hålla på med något så äckligt. Reklamen riktar sig ju till småglin, likaså de tecknade serierna. Bara kommersiellt och utan själ. Bara äckliga bilder på äckliga varelser som svettas stora droppar och gör gulliga saker innan de slåss mot varandra...
Och för att inte tala om de elaka ungdjävlarna som serien handlar om. Barn (var fan är deras föräldrar?) som vandrar land och rike kring för att leta reda på sällsynta djur och sedan på grund av någon pervers böjelse tvinga in dem i pyttesmå bollar där de får bo tills de skall tvingas slåss mot varandra?
Det spelar ingen roll vad någon säger, det om något är ett bevis på att Pokémon är sjukt. SJUKT.
Oscar påpekade då helt plötsligt milt att det inte är småungar som spelar Pokémon längre... och ta mig tusan, det är sant! Småungarna har vuxit upp, men de har fortsatt spela Pokémon av någon outgrundlig anledning.

När JAG var ung så spelade man minsann Magic. Det är ett hederligt nördspel och inte något jäkla komersiellt jippo för att lura pengar av småglin (det är till för att lura pengar av lite äldre och aningen förståndigare människor). Det är ett fint, intelligent och smakfullt spel med snygga konstverk och underhållande och välvalda citat. Inga bjärta färger, här inte!

Oscar frågade vad som var skillnaden egentligen, att båda sortens kort kostar skjortan och att nördar spelar båda sorterna.

Så förutom ovanstående, inte särskilt inlindade argument kommer jag alltid fram till följande:
Magic är lika häftigt som Sauron och hans snubbar.
Pokémon är töntigare än den efterblivne snubben som spelar Legolas.

Punkt slut.

(Förlåt Tomb, Poemy och alla andra småglin som vuxit upp, fortsatt spela Pokémon och ändå blivit mina synnerligen uppskattade vänner trots allt)

3 kommentarer:

  1. "Pokémon är töntigare än den efterblivne snubben som spelar Legolas."

    Oh.. Low blow.. :O Ingen kan ju vara värre än honom.. :P

    SvaraRadera
  2. Haha, välformulerad diss! :)

    På MIN tid så spelade jag varken pokémon eller magic utan gjorde flummiga filmer med pikachu istället:
    http://www.rydeman.com/erik/lacrise.html

    SvaraRadera
  3. Jag spelade faktiskt Magic förr, när mina kusiner var mer insatta i det. Ett kul spel, som visserligen verkar ha urartat numera, då jag ser klasskamrater spela det.

    Eller som det är uttryckt genom 2 kor: "You have a Lord of the Cow in your hand. You tap TWO cows and seven islands to play the Lord of the Cow. Your opponent Cownterspells it. You play Animate Cow. Your opponent uses three Lightning Bolts to kill your Lord of the Cow. You use Giant Cow Growth to up your LOTC's stats to 12/12, and cast Cowl Play on your opponent's B.F.C. (Big Fuzzy Cow) It is now a 1/1 Cow. He uses Anti-Cow Elemental Blast. You use Green Elemental Blast to cownter his Cow Elemental Blast. You also use Capsize to return his The Cow Stands Alone to his hand, and he Cownterspells it. You resolve the stack and forget whose turn it is."

    Förvirrande.

    SvaraRadera